Statens Institut for Folkesundhed ansætter førende ekspert i tobaks- og nikotinforebyggelse

02.11.2023

Charlotta Pisinger er Danmarks eneste professor i tobaks- og nikotinforebyggelse. Nu ansættes hun som professor på Statens Institut for Folkesundhed.

Charlotta Pisinger er allerede tilknyttet Statens Institut for Folkesundhed som adjungeret professor og har i en årrække haft et tæt samarbejde med instituttets tobaksforskere via sit arbejde som professor ved KU og forskningsoverlæge på Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse på Bispebjerg-Frederiksberg Universitetshospital.

Nu rykker Charlotta Pisinger endnu tættere på Statens Institut for Folkesundhed. Fra i dag skal hun i sit nye professorat være med til dels at styrke instituttets forskning i tobaks- og nikotinforebyggelse dels styrke og formalisere samarbejdet med Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse.

Charlotta Pisinger er læge fra KU i 1988 og arbejdede i fem år på hospitaler. Det var årene på lungemedicinsk afdeling, der åbnede hendes øjne for rygnings konsekvenser – og gjorde forebyggelse af rygning til hendes forskningsfokus.

Hendes forskningsområder kredser om rygning og nikotinprodukter, f.eks. e-cigaretter i store befolkningsstudier. Aktuelt forsker hun blandt andet i udvikling af bedre former for rygestop og nikotinstoptilbud til unge, til kræftpatienter og til psykisk syge borgere. Udover dette har hun haft særligt fokus på tobaksindustrien og beskriver ofte denne industris virkemidler og ageren. Dette har ofte givet nogle knubs; blandt andet er hun blevet af et tobaksfirma for videnskabelig uredelighed, hvilket blev afvist.

Charlotta Pisinger er flittigt benyttet som foredragsholder rundt om i verden og har fået flere danske og internationale priser, senest Folkesundhedsprisen. Hun har holdt oplæg i EU-parlamentet, haft tillidsposter i mange medicinske selskaber og bidraget til nationale og internationale anbefalinger, bl.a. for WHO, som også benytter hende som ekspert. Hun er en utrættelig formidler på tobaksområdet, for eksempel i kronikker og podcasts, herhjemme og i udlandet. Desuden er hun ofte i dialog med politikerne på Christiansborg og brænder for at forskningen skal have betydning for lovgivningen.

Professoratet bygger på en bevilling fra TrygFonden.

Foto: Carsten Lundager