Arbejdspladser inviteres til gratis kursus i, hvordan man håndterer vægtstigmatisering

15.01.2024

Statens Institut for Folkesundhed søger arbejdspladser eller afdelinger til at teste vores nye 1-dags kursus. Her stiller vi blandt andet skarpt på, hvordan man kommunikerer med og om mennesker med høj vægt.

Oplever du, at det kan være svært at kommunikere med og om mennesker med høj vægt? Så er nye vores kursus måske noget for dig og din arbejdsplads.

Vi stiller skarpt på vægtstigmatisering og søger nu virksomheder eller afdelinger til at pilotteste vores 1-dags kursus i vægtstigmatisering.

Kommunikerer I som arbejdsplads eller afdeling med eller om mennesker med høj vægt, og vil I bruge en arbejdsdag i 2024 på at stille skarpt på håndtering af vægtstigma? Så send os en mail, så vi sammen kan finde en dato.

Kurset kan foregå hos jer eller hos os på Statens Institut for Folkesundhed i Studiestræde i København.

Deltagelse er gratis og indebærer, at I efterfølgende deltager i en evaluering af kurset.

Hvem er vi?

Kurset ledes af forskere og undervisere fra Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet. Med midler fra Center for Sundt Liv og Trivsel er vi gang med at udvikle et kursus i håndtering af vægtstigma. Vi har brug for jeres hjælp til at teste det.

Mere om kurset

I skal afsætte det meste af en dag. Kurset varer ca. 5 timer plus frokost.

Målet med kurset er at give jer forståelse, strategier og redskaber, som I kan tage med jer, så I undgår eller i det mindste reducerer vægtstigmatisering.

I vil få indblik i den nyeste forskning i, hvorfor nogle mennesker udvikler høj vægt. I vil lære at genkende vægtstigmatisering, forstå hvordan det føles og hvorfor det er farligt. I vil også blive konfronteret med jeres egne fordomme og lære, hvordan I som arbejdsplads kan kommunikere og arbejde på en ikke-stigmatiserende måde.

Kontakt

Har du spørgsmål, så kontakt lektor Martin Marchman Andersen fra Statens Institut for Folkesundhed. Martin underviser på kurset, han arbejder til daglig med mental sundhedsfremme, herunder vægtstigmatisering og kan nås via e-mail: martm@sdu.dk

Alle henvendelser er velkomne. Vi ønsker at køre to piloter med to forskellige arbejdspladser/afdelinger.