Video-projektet i Små Børns Sundhed

I forskningsprojektet Små Børns Sundhed udforsker vi, hvordan små børn udvikler sig, for at få den nødvendige viden, for at kunne forebygge mentale helbredsproblemer og usund vægtudvikling hos børn.

Videooptagelser er en velegnet metode til at få indblik i et lille barns reaktioner og impulser, og til at analysere barnets adfærd, når det er sammen med deres forældre under dagligdags omstændigheder. Dette giver et pålideligt billede af barnets udviklingsbestemte adfærd.

Vi beder derfor deltagende familier om at medvirke i et videoprojekt, som er et delprojekt i Små Børns Sundhed, hvor familier deltager ved at optage og indsende to videoer. En video hvor barnet spiser med én forældre og én video hvor barnet leger sammen med én forælder.

Der er store variationer i, hvordan børn leger og spiser. Nogle gange går det let, og andre gange kan det være mere svært - begge dele er helt almindeligt.

Så uanset hvordan et barn leger eller spiser, er videooptagelser værdifulde, fordi det hjælper børneforskere, sundhedsplejersker og forældre til at blive klogere på små børns udvikling.

Forældre, der deltager i Små Børns Sundhed, vil modtage en informationsfolder i deres e-Boks, kort tid før deres barn fylder 2 år. Folderen indeholder instruktioner til at optage de to videoer samt link til at uploade af videoerne.

Alle videoer uploades til et sikkert drev på Syddansk Universitets server, som kun få forskere fra projektet har adgang til. Vi behandler videoerne fortroligt og overholder alle regler for databeskyttelse.

Når resultaterne fra projektet offentliggøres, er alle data anonymiseret, og ingen personer vil kunne genkendes.

Har du spørgsmål til video-projektet, er du altid velkommen til at kontakte os på smaaboern@sdu.dk

Sidst opdateret: 04.09.2023