Ugens tal, uge 51

Studie undersøger, hvordan man undgår de værste tømmermænd

Jul og nytår nærmer sig med fest og farver og som regel også med et højt alkoholindtag. Nyt studie undersøger, hvordan man undgår de værste tømmermænd.

Snaps, vin, juleøl og champagne. Der er som regel alkohol på bordet, når danskerne fejrer jul og nytår. Men hvordan slipper man gennem højtiden uden for mange tømmermænd?

I et nyt videnskabeligt studie har forskere ved Statens Institut for Folkesundhed og Herlev Sygehus undersøgt, om man drikker mere og får værre tømmermænd, når man holder sig til det samme type alkohol hele aftenen, eller når man skifter mellem forskellige typer alkohol.

Studiet er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Drugs, Habits and Social Policy.

”Vi har ønsket at undersøge, om det er sandt eller blot en skrøne, at høj tilgængelighed af forskellige typer alkoholiske drikkevarer er forbundet med et større alkoholindtag og værre tømmermænd dagen efter. Altså drikker man mere og får værre tømmermænd dagen derpå, hvis man indtager forskellige typer alkohol, for eksempel vin, øl og spiritus, fremfor hvis man begrænser sig til den samme type alkohol og for eksempel drikker enten kun vin eller øl hele aftenen,” siger Janne Tolstrup, professor i alkoholforebyggelse ved Statens Institut for Folkesundhed og en af forfatterne bag studiet.

I studiet, der var et randomiseret forsøg, deltog 35 personer, der blev delt op i to grupper ved lodtrækning. Alle forsøgspersonerne fik fri bar, forstået på den måde, at alle måtte drikke lige så mange genstande, de ville. Dog måtte den ene gruppe kun drikke den samme form alkohol efter eget valg hele aftenen for eksempel kun vin eller kun gin og tonic, mens den anden gruppe kunne give den gas og indtage både øl, vin og cocktails.

Herefter blev oplysninger om antallet af genstande, som deltagerne hældte indenbords, nøje noteret under forsøget.

Fik slemme tømmermænd

Næste dag skulle deltagerne tre gange i løbet af dagen rapportere om symptomer på tømmermænd, såsom hovedpine, kvalme, opkast, tørst og nedsat koncentrationsevne.

Symptomerne blev registreret ved hjælp at en videnskabelig udviklet skala, the Acute Hangover Severity Scale (AHSS), og her stod det klart, at deltagerne, der havde blandet og altså drukket forskellige typer alkohol, både havde flere og dobbelt så slemme tømmermænd, end deltagerne, der havde holdt sig til samme type alkohol.

Ifølge Janne Tolstrup blev den maksimale oplevelse af tømmermænd målt til 4,3 for gruppen, der havde blandet eller skiftet mellem forskellige typer alkohol, mens gruppen, der havde drukket en enkelt type, havde 2,6 i score.

”Samtidig viste det sig, at deltagerne i blandingsgruppen havde drukket mere alkohol. De drak i gennemsnit 10,9 genstande i løbet af aftenen, mens gruppen, der var begrænset til den samme type alkohol, indtog 5,7 genstande. Så det er ikke så overraskende, at blandingsgruppen fik flere tømmermænd. Vores resultater lægger derfor op til, at dét at blande fører til, at man drikker mere og derfor får flere tømmermænd, ” siger hun.

Spiser mere fra en buffet

Men hvorfor drikker man overhovedet mere, hvis der er mere at vælge imellem? Svaret kan måske findes i forskning, der handler om mad.

”Kostforskning viser, at hvis der er en buffet med mange slags retter, så spiser man mere, end hvis der kun er to ting at vælge imellem. En forklaring er, at man bliver træt af at spise det samme hele tiden og derfor spiser mindre. Vores studie tyder på, at det også gælder med alkohol,” siger Janne Tolstrup.

Figuren viser, hvor mange genstande de to grupper af deltagere drak, og hvor høj en score på tømmermandsskalaen de fik efterfølgende:

Kontakt:

Professor og forskningsleder Janne Tolstrup, tlf.: 6550 7735 eller 2076 4819, e-mail: jest@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Vil du vide mere?

Studie