Ugens tal, uge 15

Omkring 1,5 mio. danskere bruger håndkøbsmedicin mod smerter

Ny rapport viser, at 31 procent af den voksne befolkning har brugt håndkøbsmedicin mod smerter inden for de seneste 14 dage. Det er især kvinderne, der står for medicinforbruget.

Rapporten er udarbejdet af Statens Institut for Folkesundhed.

Formålet er at belyse danskernes brug af håndkøbsmedicin mod en række specifikke symptomer og tilstande, det vil sige håndkøbslægemidler, som kan købes uden ordination af en læge, for eksempel på apoteker, dagligvarebutikker, kiosker og tankstationer.

I alt har 31 procent af danskere på 16 år eller derover brugt håndkøbsmedicin mod smerter inden for de seneste 14 dage, hvilket svarer til cirka 1,5 mio.  voksne danskere.

”Det er især kvinder, der dulmer smerterne med håndkøbsmedicin. I alt angiver 38 procent af kvinderne, at de bruger håndkøbsmedicin mod smerter, mens det gælder 24 procent af mændene,” siger Sofie Rossen Møller, rapportens hovedforfatter.

Ud over smerter bliver der brugt håndkøbsmedicin mod eksempelvis mavesyre eller halsbrand, stoppet næse, allergi og søvnproblemer.

Tabellen viser brugen af håndkøbsmedicin fordelt efter specifikke symptomer og tilstande inden for de seneste 14 dage blandt mænd og kvinder (procent).

Rapporten bygger på data fra over 10.000 danskere, der i 2021 har svaret på spørgsmål om brug af håndkøbsmedicin mod en række oplistede symptomer eller tilstande.

Rapporten viser også, at forbruget af håndkøbsmedicin overordnet set stiger med stigende alder. Det gælder dog kun, indtil kvinder fylder 65 år og mænd 71 år, hvorefter forbruget falder.

Figuren viser andelen, der har brugt håndkøbsmedicin mod ovenfor nævnte symptomer og tilstande inden for de seneste 14 dage, blandt mænd og kvinder i forskellige aldersgrupper.

Kontakt: Videnskabelig assistent Sofie Rossen Møller, tlf.: 6550 7744, e-mail: soro@sdu.dk, og seniorrådgiver Ola Ekholm, tlf.: 6550 7772, e-mail: oek@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Vil du vide mere?

Rapport