Uge 12 2024

Covid-19 ramte skævt i Danmark

Der er stor forskel i hvem, der blev hårdt ramt af covid-19, viser ny rapport.

Social ulighed i sundhed: Det var især personer, der bor i etagebyggeri, har kroniske sygdomme, kortere uddannelse og lavere indkomst, der fik det sværeste sygdomsforløb under covid-19.

I en ny rapport undersøger Statens Institut for Folkesundhed, SDU, hvordan coronavirus samt svært sygdomsforløb og konsekvenser af covid-19 fordelte sig i befolkningen inddelt efter socioøkonomisk position og en række sociale faktorer og risikofaktorer.

Rapporten er udarbejdet for Sundhedsstyrelsen og dækker epidemiens tre bølger fra februar 2020 til april 2022.

”Selvom covid-19 i dag ikke længere anses som en samfundskritisk sygdom, er det stadig vigtigt at forstå, hvilke befolkningsgrupper der var i særlig risiko for smitte, indlæggelse og død. Dét er en viden, der skal forberede samfundet bedre til fremtidige epidemier og vise, hvilke befolkningsgrupper man skal være særligt opmærksom på,” siger Thora Majlund Kjærulff, postdoc ved Statens Institut for Folkesundhed.

Smitte størst i store byer

Rapporten viser, at smitte med corona var størst i hovedstadsområdet og i de større byer, hvor der også var en øget risiko for svære sygdomsforløb og død med covid-19.

Også personer, der boede i etageboligbyggeri, række-, kæde- eller dobbelthus, havde større risiko for et svært sygdomsforløb eller for at dø med covid-19 i forhold til personer, der boede i enfamilieshuse.

Derudover havde personer med kortere uddannelse og lavere indkomst øget risiko. For eksempel var risikoen for død i epidemiens tredje bølge 85 procent højere blandt personer med grundskole som længst fuldførte uddannelse sammenlignet med personer med videregående uddannelse.

Anden sygdom gav øget risiko

Personer med lungesygdom som astma og KOL eller med flere kroniske sygdomme samtidig var også mere udsatte.

”For eksempel havde personer med fire eller flere kroniske sygdomme samtidig omkring fire gange højere risiko for indlæggelse, intensivindlæggelse og død med covid-19,” forklarer Thora Majlund Kjærulff.

Personer med svær overvægt samt personer, der ryger eller tidligere har røget, havde også højere risiko.

”Rapportens resultater bekræfter, at epidemier som covid-19 i højere grad rammer personer, der er dårligere socialt stillet, og som i forvejen har sygdomme. Dét er vigtigt at være opmærksom på, når man arbejder med forebyggelse af epidemier,” siger Thora Majlund Kjærulff.

Undersøgelsen bygger på data fra nationale befolkningsregistre vedrørende blandt andet hospitalsindlæggelse, boligforhold, coronatest, vaccinationer og sociale forhold, såsom uddannelse og indkomst. Derudover inddrages data fra spørgeskemaundersøgelsen Den Nationale Sundhedsprofil 2017.

Resultaterne er justeret for alder, køn, herkomst og vaccinationsstatus, ligesom en del af analyserne er justeret for uddannelseslængde.

Kontakt: Postdoc Thora Majlund Kjærulff, tlf.: 6550 7761, e-mail: thok@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Vil du vide mere?

Redaktionen afsluttet: 20.03.2024