Skip to main content
Ugens tal, uge 40

Børns brug af digitale enheder hænger sammen med, at de sover i kortere tid

Mobiltelefoner, TV, computer og andre digitale enheder kædes sammen med, at børn og unge sover mindre og i nogle tilfælde også dårligere. Det viser et nyt litteraturstudie med fokus på de 0-15-årige.

Mobiltelefoner, tablets, TV, computere og andre digitale enheder fylder meget i mange børn og unges liv – og måske endda så meget, at det påvirker deres søvn negativt.

I hvert fald konkluderer et nyt litteraturstudie, at brug af digitale enheder hænger sammen med, at børn og unge sover mindre og i nogle tilfælde også dårligere – nogle børn og især de lidt ældre har sværere ved at falde i søvn, sover uroligt, vågner om natten eller meget tidligt om morgenen.

Forskere ved Statens Institut for Folkesundhed har i litteraturstudiet gennemgået 49 videnskabelige studier på området. Studierne er foretaget i perioden 2009-2019 og dækker data fra 55 børn i det mindste studie og op til 370.000 børn og unge i det største. Børnene bor i Europa, USA og andre dele af den vestlige verden og er i alderen 0-15 år.

Konklusionen er, ifølge Lisbeth Lund, ph.d.-studerende og litteraturstudiets hovedforfatter, at der er en stærk kobling mellem digitale enheder og søvnlængde.

”Studierne peger på, at digitale enheder hænger sammen med, at børn og unge sover i kortere tid og i nogle tilfælde også dårligere. Det gælder alle aldersgrupper, men især børn og unge i alderen 6-15 år, måske fordi de sidder mere foran en skærm end de små,” forklarer Lisbeth Lund.

Blandt de 6-15-årige er det især konsolspil, sociale medier og mobiltelefonen, der forkorter nattesøvnen. Hos de små fra 5 år og ned er det primært TV og tablets, der stjæler af nattesøvnens længde.

Yderligere ses det, at de 6-12-årige kommer senere i seng eller har svært ved at falde i søvn, hvis de for eksempel har siddet foran en skærm i løbet af aftenen.

Skærme inden sengetid

Studiet er foretaget på vegne af Sundhedsstyrelsen. Det viser også, at børn og unge, der har computerskærme, tablets eller mobiltelefoner på soveværelset, får mindre søvn. De har sværere ved at falde i søvn og vågner oftere i løbet af natten end børn og unge, der ikke har digitale enheder på værelset.

For eksempel viser et studie, at børn, der sover tæt på en mobiltelefon, sover 21 minutter mindre i løbet af natten end børn, der ikke har mobiltelefonen ved sengen.

”Skærme lige inden sengetid hænger også sammen med mindre søvn. Her er en hypotese, at det blå lys, der kommer fra mange skærme, undertrykker udviklingen af det søvnfremmende hormon melatonin, hvilket betyder, at man føler sig mindre søvnig,” siger Lisbeth Lund.

Hun fremhæver, at søvn er afgørende for børn og unges helbred, udvikling og generelle trivsel, og at danske tal viser, at unge med ugentlige søvnproblemer i højere grad oplever stress, dårligere livstilfredshed, depressionssymptomer og lav skoletrivsel.

”Derfor er det vigtigt at have fokus på, hvad der forstyrrer børn og unges søvn,” siger Lisbeth Lund.

Størstedelen af de 49 studier er tværsnitsstudier, hvilket betyder, at man ikke med sikkerhed kan sige, at digitale enheder er årsagen til kortere og dårligere søvn. Der kan også være andre faktorer, der spiller ind. Dog underbygger tidligere studier blandt ældre børn, at netop digitale enheder højst sandsynligt påvirker søvnen ved, at niveauet af melatonin i kroppen sænkes.

Kontakt:

Ph.d.-studerende Lisbeth Lund, e-mail: lilu@sdu.dk, tlf.: 6550 7786, forsker Susan Andersen, e-mail:suan@sdu.dk, tlf.: 6550 7816, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Vil du vide mere?

Litteraturstudie

Redaktionen afsluttet: