Menu
Uge 20, 2014

Skoleelever: Den udskårne frugt må ikke blive brun

Forsøg med gratis frugt og grønt i 7. klasse

Et forsøg med at få teenagere til at spise frugt og grønt i skolen viser, at frugten skal se indbydende ud, hvilket bliver udfordret af lærernes timing for serveringen af den udskårne frugt.

En ny ph.d.-afhandling bygger på et stort forsøg ”Boost-projektet”, der har til formål at få teenagere til at spise mere frugt og grønt bl.a. ved at tilbyde dem gratis frugt og grønt i skolen og skabe et hyggeligt spisemiljø omkring det. Afhandlingens kvalitative studie har undersøgt håndteringen af frugt og grøntordningen på de 20 skoler, der modtog indsatsen ved at interviewe elever, lærere og frugtleverandører.
Resultaterne, der netop er publiceret i BMC Public Health, viser at frugtens og grøntsagernes udseende har stor betydning for, om eleverne ville spise det.

”Altså, jeg synes at når pærer og æbler bliver brune, så er de ikke… Der er ikke noget galt med det, men man har ikke rigtig lyst til at spise det, fordi det ikke ser særlig lækkert ud”.
(pige i 7.klasse)

Lærernes timing af hvornår de serverer den udskårne frugt og grønt, bliver nogle gange en barriere for elevernes indtag, da eleverne ikke ville spise frugt og grønt, der er blevet brunt efter udskæring.

Undersøgelsen viser forskel på piger og drenge, da især pigerne sætter pris på det sociale aspekt af frugt- og grøntordningen og finder det hyggeligt at spise frugt og grønt sammen med klassekammeraterne.

For lærerne var den største barriere for at implementere den gratis frugt- og grøntordning at finde tid til at skære frugt og grønt ud og at afholde en frugt- og grøntpause. Endvidere blev den benyttet til madkampe på alle de skoler, hvor der blev foretaget interview. En elev forklarer det således:

”Men nogle frugter, de giver bare en lyst til at kaste, du kan kaste rigtig godt med dem. Sådan en tomat, den ligger bare godt i hånden”. (dreng i 7. klasse)

For frugt-og grøntleverandørerne er den største barriere for leveringen af frugt og grønt til skolerne at få etableret den nye levering som en rutine, men det er et spørgsmål om relativt kort tid, før dette er på plads. Det er især muligheden for at støtte en god sag og for branding af butikken, der har motiveret leverandørerne til at deltage i projektet.

Ph.d.-projektet er støttet af TrygFonden og Syddansk Universitet.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies