Indsatser mod social ulighed i sundhed blandt 6-11-årige

12-06-2023

Social ulighed i sundhed refererer til, at der er systematiske forskelle i sundhed, sygelighed, konsekvenser af sygdom og dødelighed mellem forskellige socialgrupper i samfundet, og til at disse forskelle er forårsaget af forskelle i sociale omstændigheder socialgrupperne imellem. Alderen 6-11 år er en afgørende tid i børns liv, fordi der markeres en overgang ved skolestart. Her begynder skolelivet og meget af foreningslivet, hvor børn i stigende grad bliver opmærksomme på hinanden og de sociale relationer, de indgår i.

I denne rapport præsenteres først den tilgængelige viden om forekomsten af social ulighed i sundhed blandt 6-11-årige børn og dernæst 15 igangværen-de eller afprøvede indsatser, som danske kommuner og andre lokale aktører kan lade sig inspirere af i arbejdet med at påvirke den sociale ulighed i sundhed blandt 6-11-årige børn.

Forfattere: Hannah Ahrensberg, Pernille Due, Katrine Rich Madsen, Line Nielsen og Martin Marchman Andersen