Trivsel og hverdagsliv blandt børn og unge med ADHD og ADD

02-03-2022
At være barn eller ung med ADHD eller ADD (ADHD uden hyperaktivitet) kan være udfordrende i hverdagen. Det kan påvirke trivsel og have konsekvenser for livskvalitet og faglige resultater rækkende ind i voksenlivet.

Denne rapport beskriver resultaterne af en undersøgelse af trivsel og hverdagsliv for børn og unge med ADHD/ADD og sammenlignet med børn og unge uden ADHD/ADD. Undersøgelsen er baseret på børn og unges deltagelse i fire landsdækkende spørgeskemaundersøgelser i grundskolen og på ungdomsuddannelser i perioden 2014-2018. I alt har godt 89.000 børn og unge besvaret spørgsmål om deres liv, venner, skole, sundhedsadfærd og helbred, heraf godt 1.700 børn og unge med ADHD/ADD.

Forfattere: Malene Kubstrup Nelausen, Surenda Bakeerathan, Veronica Pisinger, Katrine Rich Madsen og Susan Ishøy Michelsen