Måling og monitorering af mentalt velbefindende i Danmark

18-03-2022

Der findes efterhånden en række forskellige anvendelige mål, der er valideret internationalt, men der mangler dokumentation for disse måls validitet i den danske kontekst. The Warwick-Edinburgh Mental Wellbeing Scale (WEMWBS) er en oplagt kandidat, da den er anvendt succesfuldt i flere forskellige lande til at monitorere mental sundhed i den almene befolkning såvel som i specifikke sub-populationer.

Formålet med notatet er at dokumentere validiteten for (S)WEMWBS, samt dokumentere hvordan de forskellige cut-points er forbundet med risiko for udvikling af hyppigt forekommende psykiske sygdomme.

Forfattere: Ziggi Ivan Santini (Statens Institut for Folkesundhed), Vibeke Koushede (Institut for Psykologi, Københavns Universitet)