Druknedødsfald i Danmark 2001-2009

30-08-2011

Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet har på foranledning af TrygFonden og Dansk Svømmeunion udarbejdet denne rapport, der præsenterer analyser af omfanget og årsagerne til druknedød som følge af ulykke, selvmord og drab. Rapporten er en opfølgning på de tidligere rapporter med druknestatistik, som blev udgivet i 2009 og 2010.

Rapportens tal og analyser er baseret på data fra dødsattester, hvor dødsårsagen er drukning. Derudover er der i denne rapport suppleret med data fra rapporter over redningsaktioner i danske farvande, politirapporter og avisartikler samlet af Søsportens Sikkerhedsråd, Søfartsstyrelsen for perioden 2002-2009 og oplysninger om druknede fra Rådet for større Badesikkerhed 2007-2009, primært baseret på avisartikler.

Rapporten kan downloades her på siden.

Forfattere: Hanne Møller, Bjarne Laursen, Karin Helweg-Larsen