Ugens tal: Kommuner får inspiration til at forebygge rygning hos børn og unge

24.02.2021

Kommunerne kan igennem mastercasen på sundeborgere.dk trække på hinandens erfaringer, når det kommer til rygeforebyggende indsatser til børn og unge på uddannelsesinstitutioner.

Mastercasen er en sammenfatning af en række kommuners praksiserfaringer med at mindske rygning på grundskoler og ungdomsuddannelser. Formålet er at inspirere kommunerne til at styrke deres indsatser på rygeforebyggelsesområdet.

Flere af kommunerne, der er med i mastercasen, har positive erfaringer med at kombinere forskellige forebyggelsestiltag, såsom kompetencegivende undervisning, som skal lære de unge at modstå presset for at begynde at ryge.

Det er blandt andet denne erfaring, som masterclassen gerne skulle være med til at brede ud over flere kommunegrænser.

Målet med mastercasen er nemlig også at gøre det nemt for kommunerne at vidensdele deres praksiserfaringer på tværs af landet.

Det er Statens Institut for Folkesundhed og Sund By Netværk, der har udarbejdet mastercasen.

Vil du vide mere?

Ugens tal