Ugens tal: Patientuddannelser for personer med knogleskørhed kortlægges i nyt studie

15.12.2021

Gør det en forskel at deltage i patientuddannelse for personer med osteoporose, også kaldet knogleskørhed? For patienterne det bedre af at deltage? Et nyt litteraturstudie kortlægger, hvad der findes af viden på området.

I Danmark er 172.000 personer diagnosticeret med osteoporose, og en del af disse deltager i patientuddannelse på kommunernes osteoporoseskoler. Her lærer man om kost, medicin, fysisk træning og hvordan man lever bedst muligt med sygdommen.

Men om patientuddannelser rent faktisk gør en forskel for patienterne, vides ikke med sikkerhed.

Derfor samler og undersøger Statens Institut for Folkesundhed nu i et litteraturstudie, hvad der findes af national og international viden på området. Det sker i samarbejde med Videnscenter for Knoglesundhed, Sjællands Universitetshospital.

Litteraturstudiet er første del af et ph.d.-projekt, hvis formål netop er at opsamle viden om patientuddannelser til personer med osteoporose, også kaldet osteoporoseskoler.

Vil du vide mere?

Ugens tal