Ugens tal: Danskere med høj mental sundhed sparer samfundet for milliarder

28.10.2021

Høj mental sundhed kædes sammen med besparelser i sundhedsudgifter i milliardklassen.

Når danskere har høj mental sundhed, kan samfundet ifølge et nyt studie spare milliarder i færre sundhedsydelser og sygedagpenge.

Studiet er udarbejdet af forskere ved Statens Institut for Folkesundhed, og ifølge dét bruger danskere, der trives godt mentalt og som for eksempel er optimistiske og har overskud, ikke det offentlige sundhedssystem nær så meget som andre.

Studiet bygger på data fra 3.508 danskere, hvis mentale sundhed er blevet kortlagt i 2016. Herefter er deres svar koblet til en række registre med oplysninger om deres brug af sundhedsydelser, herunder konsultationer hos praktiserende læge, ambulant behandling, indlæggelser og brug af receptpligtig medicin.

Deres svar er også blevet koblet til registre med oplysninger om sygedagpenge.

Beregningerne viser, at såkaldt blomstrende mental sundhed er forbundet med en samlet besparelse på ni milliarder kroner i sundhedsudgifter og sygedagpenge i løbet af 2017.

Vil du vide mere?

Ugens tal