Ugens tal: Belastende arbejdsmiljø rammer socialt skævt, viser ny rapport

13.09.2023

Personer med kortere uddannelse oplever oftere fysiske belastninger på jobbet end personer med længere uddannelse.

Der er ulighed i danskernes fysiske og psykiske arbejdsmiljø.

Statens Institut for Folkesundhed har spurgt knap 5.000 erhvervsaktive danskere i alderen 16-64 år om deres fysiske arbejdsmiljø, herunder hvorvidt de ofte er udsat for gentagne og ensidige bevægelser, træk, kulde, stærk varme eller at skulle bære og løfte tunge ting.

Lidt over 60 procent blandt personer med grundskole som længste uddannelse svarer, at de ofte – det vil sige mere end to dage om ugen – udsættes for gentagne og ensidige bevægelser på jobbet.

Blandt personer med lang videregående uddannelse er det omkring 26 procent.

Der er også social ulighed i forhold til det psykiske arbejdsmiljø. For eksempel angiver omkring 30 procent blandt personer med grundskole som længste uddannelse, at de har ringe indflydelse på, hvad de laver på deres arbejde.

Det gælder 21 procent blandt dem med en lang videregående uddannelse.

Vil du vide mere?

ugens tal