Ugens tal: Mange børn og unge med kronisk sygdom trives ikke optimalt i hverdagen

22.05.2019

De fleste børn og unge med en diagnose trives godt. Men hverdagen og skoledagen kan være svær at komme igennem for børn og unge, der fortæller, at de eksempelvis lider af langvarige rygsmerter, astma eller migræne, eller som har en selvrapporteret mental diagnose, såsom angst, ADHD eller en spiseforstyrrelse.

De er mere ensomme, føler sig oftere presset i skolen, ligesom færre er tilfredse med livet sammenlignet med børn og unge uden en diagnose.

Det viser en ny undersøgelse, som Statens Institut for Folkesundhed står bag. Undersøgelsen bygger på svar fra 11.000 børn og unge fra grundskoler, efterskoler, gymnasiale uddannelsessteder, erhvervsskoler og produktionsskoler, heraf har ca. 4.400 elever angivet, at de har en fysisk og/eller mental diagnose. De tre hyppigst rapporterede fysiske diagnoser er langvarige smerter fra bevægeapparatet, astma og migræne, mens de tre hyppigst rapporterede mentale diagnoser er angst, OCD og depression.