Ugens tal: Mindst 10 procent af børn og unge hovedstadsområdet har psykiske problemer

05.01.2023

Mere end hvert tiende barn og ung i hovedstadsområdet er ramt af psykisk mistrivsel eller psykisk sygdom, inden de fylder 16 år. Det fremgår af en ny rapport.  Rapporten viser også, at sundhedsplejerskerne i nogle tilfælde kan spotte denne mistrivsel, når børnene er helt små.

En stor andel børn og unge i Region Hovedstaden har psykiske problemer eller lider af psykisk sygdom.

En ny rapport fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at 10,8 procent af de unge i udskolingsalderen har mindst ét tegn på at mistrives. De kan eksempelvis ikke lide at gå i skole, har problemer med kammeraterne eller mistrives i hjemmet.

Samtidig har næsten 12 procent af alle børn og unge under 16 år i regionen en psykisk diagnose såsom ADHD, mental retardering eller en adfærds- eller en følelsesmæssig forstyrrelse, såsom angst, spiseforstyrrelse eller OCD.

Vil du vide mere?

Ugens tal