Ny rapport evaluerer partnerskaber på folkesundhedsområdet

11.01.2019

Brug god tid på at formulere fælles mål. Fokuser på, hvorfor hver enkelt partner er nødvendig for projektet. Og sæt erfarne folk på opgaven.

Sådan lyder nogle af anbefalingerne i rapporten Partnerskaber på folkesundhedsområdet.

Statens Institut for Folkesundhed har udarbejdet rapporten for Sundheds- og Ældreministeriet.

I rapporten evalueres de 37 partnerskaber, der i 2014 fik midler fra ministeriets partnerskabspulje.

Instituttet har i samarbejde med forskere fra CBS fulgt partnerskaberne i tre år for at evaluere dem.

Evalueringen viser blandt andet, at partnerskabspuljen har givet alle partnerskaber mulighed for at eksperimentere med nye løsninger og aktiviteter, og at cirka halvdelen af partnerskaberne har arbejdet specifikt med at udvikle og afprøve nye metoder eller koncepter.

Udover selve evalueringen kommer rapporten med en række anbefalinger til, hvordan man organiserer partnerskaber og hvilke elementer, der skal være til stede for, at partnerskaberne lykkes.

Formålet med partnerskaberne var at understøtte eksisterende forebyggelsesarbejde og fungere som udviklingslaboratorier for nye ideer og veje til bedre sundhed for alle borgere.

Vil du vide mere

Se rapporten her