Professor Trine Flensborg-Madsen har netop modtaget en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond på lidt over tre millioner kroner.
Førskolebørn er den hurtigst voksende gruppe af skærm-brugere, og samtidig viser danske undersøgelser en kraftig stigning af børn, som ikke er skoleparate, når de starter i skole.
Med bevillingen skal professor Trine Flensborg-Madsen fra Statens Institut for Folkesundhed stå i spidsen for et forskningsprojekt, der skal undersøge, om skærmbrug i førskolealderen påvirker børns skoleparathed.
Forskerne skal blandt andet gøre brug af data fra undersøgelsen ”Det Digitale Barn”, som har fulgt mere end 11.000 danske 4-årige børn over et år og har målt både skærmbrug og psykologisk udvikling. Disse data skal kombineres med registerdata på nationale sprogtests og oplysninger fra sundhedsplejersker i 0. klasse, samt med data om skoleudsættelse.
Ud over at undersøge betydningen af skærmtid vil forskerne også undersøge, hvordan indholdet på skærmen, timingen af skærmbrug samt konteksten har betydning for mulige konsekvenser, ligesom det vil undersøges, hvordan karakteristika i familien og forældres eget skærmbrug spiller ind.
Målet med projektet er at danne et vidensgrundlag til at kunne udvikle retningslinjer på området.