Dødelighed og brug af sundhedsvæsnet blandt socialt udsatte i Danmark

Dokumentationen vil kunne benyttes til at skabe opmærksomhed og politisk fokus på området og vil kunne bidrage til en øget indsats for at forbedre forholdene for de udsatte.

Formål

Undersøgelsen har til formål dels at belyse dødelighed og dødsårsager blandt socialt udsatte fra 2007-2020 og dels at undersøge socialt udsattes brug af sundhedsvæsenet, både brug af primærsektoren (almen praksis) og af sekundærsektoren (både somatisk og psykiatrisk) fra 2007-2020. Undersøgelsen baserer sig på personer, der deltog i SUSY UDSAT-spørgeskemaundersøgelserne i henholdsvis 2007, 2012 og 2017.

I rapporten sammenlignes dødelighed og kontakten til sundhedsvæsnet blandt socialt udsatte med den generelle danske befolkning, hvorom oplysninger er hentet fra de nationalt repræsentative Sundheds- og sygelighedsundersøgelser gennemført af SIF i 2005, 2010, 2013 og 2017.

Metode

Undersøgelsen er baseret på analyser af nationale registre. Fra det centrale Personregister (CPR) udtrækkes oplysninger om bl.a. dødsfald og emigration, og fra Dødsårsagsregisteret udtrækkes oplysninger om dødsårsager. Kontakten til sundhedsvæsenet belyses ved hjælp af to registre: Sygesikringsregisteret og Landspatientregisteret (både somatisk og psykiatrisk del). Der vil for både gruppen af socialt udsatte og sammenligningspopulationen blive foretaget en registersamkøring på individniveau med de relevante registre.

Projektperiode

Projektet løber fra december 2021 til oktober 2022, hvor resultaterne offentliggøres i en rapport.

Samarbejdspartnere og bevillingsgivere

Projektet gennemføres af Statens Institut for Folkesundhed, SDU, for Rådet for Socialt Udsatte, som er bevillingsgiver.

Sidst opdateret: 19.10.2023