Bag Facaden: Voldsudsattes oplevelser med psykisk vold

• Ph.d.-studerende: Ida Nielsen Sølvhøj

Baggrund

Vold i hjemmet påvirker de voldsudsattes fysiske, mentale og sociale sundhed. Vold kan antage både fysisk, psykisk, seksuel, materiel og økonomisk karakter. Disse forskellige voldsformer eksisterer ofte parallelt eller i forlængelse af hinanden. Studier af vold i hjemmet har hovedsageligt haft fokus på fysisk partnervold – ofte mænds vold mod kvinder – og de seneste år har også seksuel vold påkaldt sig opmærksomhed. Selvom psykisk vold ikke er et nyt fænomen, er det sparsomt belyst videnskabeligt.

Den 1. april 2019 trådte en ny lov i kraft, som strafferetsligt sidestiller psykisk vold med fysisk vold, hvormed udøver kan straffes med bøder og fængsel op til tre år. Lovgivningen om at kriminalisere psykisk vold aktualiserer behovet for viden om, hvad der karakteriserer psykisk vold, og hvordan den opleves af mennesker, der udsættes for den.

Hovedfokus i dette ph.d.-projekt er psykisk vold, men der rettes også opmærksom på dennes forbindelse til andre voldsformer.

Formål

Formålet med Ph.d.-projektet er at undersøge, hvordan psykisk vold opleves af mennesker, der er eller har været udsat for denne voldsform. Endvidere har projektet til formål at få indsigt i relevante organisationers arbejde med udsatte for psykisk vold samt deres perspektiv på rådgivning og behandling af straffesager om psykisk vold. Dette undersøges gennem følgende forskningsspørgsmål:

1. Hvordan opleves psykisk vold, og på hvilke måder sætter psykisk vold spor i de voldsudsattes hverdag? Og er der forskel på, hvordan mænd, kvinder eller personer der ikke identificerer sig med en binær kønsforståelse, italesætter psykisk vold i Danmark?
  2. Hvordan opleves voldsforløbet fra første gang de voldsudsatte forsøger at bryde med volden (eksempelvis ved at række ud til venner, familie eller gennem politianmeldelse, ophold på krisecenter og/eller ambulante tilbud for voldsudsatte), til hvor de er i dag?
  3. Hvordan oplever medarbejdere fra organisationer, der arbejder med psykisk voldsudsatte, arbejdet med og støtten af disse personer? Og hvilken betydning har den nye straffelov på området?

Metode

Data genereres gennem etnografisk feltarbejde, herunder observationer og interviews, i et kvindekrisecenter, et mandscenter og i organisationer, der til dagligt arbejder med voldsudsatte. Feltarbejdet vil bestå af observationer af hverdagen i krisecentrene og (deltager)observation i rådgivningssituationer, herunder gruppeforløb, individuelle forløb og ved en telefon hotline. Interviews vil blive gennemført med henholdsvis voldsudsatte og personale på krisecentrene og i organisationerne.

Projektperiode

Ph.d.-projektet forventes afsluttede i start 2025. Forskningsresultater publiceres i en ph.d.-afhandling, herunder tre videnskabelige artikler, i afslutningen af projektperioden.

Samarbejdspartnere og bevillingsgivere

Ph.d.-projektet er finansieret af Offerfonden og Mary Fonden.

Sidst opdateret: 01.08.2023