Center for Sundhedsfilosofi og Etik
Forskningsprojekt

Nyt forskningsprojekt

Med støtte fra Danish Translational Hub sættes et nyt forskningsprojekt i søen med Søren Harnow Klausen som projektleder.

Danish Translational Hub har bevilget støtte til forskningsprojektet "The Future of Mobile Hospital Robots".

Det kombinerer filosofi, kvalitativ forskning, robotdesign og sundhedsvidenskab. Projektet, som ledes af professor Søren Harnow Klausen, skal undersøge muligheder og forhindringer for at øge brugen af robotter på hospitaler - ikke mindst det nye OUH. Det fokuserer på fysisk adfærd, men også forskellige patienter og medarbejderes værdier, opfattelser og forventninger, og interaktionen mellem medarbejdere og samarbejde robotter ("cobots"). Foruden filosoffer fra Design, Medier og Uddannelsesvidenskab deltager forskere fra Mærsk-Mc-Kinney Møller-instituttet og Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet.

Projektleder

Søren Harnow Klausen