SDU Climate Cluster
Kvanteforskning

SDU’s kvanteforskning er i verdensklasse

To nye analyser fra Danmarks Grundforskningsfond dokumenterer, at SDU’s kvanteforskning står stærkt i den internationale konkurrence.

Center for Kvantematematik, ledet af professor Jørgen Ellegaard Andersen, og Quantum Field Theory Center, ledet af professor Francesco Sannino, er to aktuelle eksempler på, at forskerteams på Syddansk Universitet er i en klasse for sig, når det kommer til en af en række indsatser indenfor den kvanteteknologiske revolution. Begge centre er udløbere af grundforskningscentrene; Center for Kvantegeometri af Modulirum (QGM) og Center for Cosmology and Particle Physics Phenomenology (CP3), som Danmarks Grundforskningsfond finansierede tilbage i 2009 – hvor fonden var med til at finansiere de første store satsninger i ‘den anden kvanterevolution’.

Aktuelt viser to nye analyser fra Danmarks Grundforskningsfond, at kvanteforskningen på SDU er et væsentligt bidrag til, at dansk kvanteforskning står stærkt i den internationale konkurrence indenfor et felt, som forventes at blive en hjørnesten i den næste teknologiske revolution og løsningen når det kommer til den grønne omstilling, kommunikation, forsvars- og sikkerhedsudfordringer, sundhed og udviklingen af nye lægemidler og ikke mindst udvikling af kvantecomputere.

-På SDU arbejder vi målrettet på at skabe banebrydende forskning til gavn for samfundet. Vi er stolte og taknemmelige over, at få denne fine karakteristik fra Danmarks Grundforskningsfond og anerkender fuldstændig, at en grundlæggende forudsætning for at nå denne styrkeposition indenfor kvanteforskningen er dedikerede menneskers utrættelige arbejdet og fondens økonomiske bidrag, siger professor Jørgen Ellegaard Andersen, leder af Center for Kvantematematik.

Center for Kvantemekanik

Danmarks Grundforskningsfond skriver bl.a. at ”professor Jørgen Ellegaard Andersen er en af verdens førende indenfor kvantematematisk forskning (…). Som noget helt enestående har han samtidig et ERC-Synergy Grant og et Simons Foundation Collaboration Grant. I 2019 blev han rekrutteret af SDU til at stå i spidsen for etablering af Center for Kvantematematik, som allerede nu huser mere end 30 internationale topforskere og som arbejder på at skabe et helt nyt matematisk fundament for alle kvantephenomener. Han har fra Center for Kvantematematik dannet spin-off virksomheden Qpurpose, som servicerer en lang række danske C25 virksomheder med at løse deres tungeste optimeringsproblemer via en kombination af klassisk HPC og kvantecomputing.”

CP3

Mens karakteristikken af professor Francesco Sannino bl.a. lyder på, ”han er en eminent professor i fysik ved SDU, som i 2010 modtog Elite Forskningsprisen. (…) I centerperioden har han bidraget med næsten 400 videnskabelige artikler (hvoraf mange er topciterede), og samtidig har han udviklet en ny teori ”Litim-Sannino teorien”. (...) CP3 blev etableret som et helt nyt forskningsfelt på SDU - forskning i grundlæggende partikelfysik. Målet var at afdække massens oprindelse for alle elementarpartikler. Det tog ikke mange år, før centret blev internationalt anerkendt og var med til at rådgive det amerikanske energiministerium, ERC og mange andre. CP3 blev blandt andet kendt for, med en anderledes teoretisk tilgang, at skabe grundlag for en udbygning af standardmodellen – partikelfysikkens grundteori. Centret var kendetegnet ved at skabe et kreativt rum for mange unge forskere og spillede en afgørende rolle i at udvikle fysikuddannelsen på SDU, bl.a. målt på en imponerende fremgang i studentersøgningen til uddannelsen.”

Mød forskeren

Jørgen Ellegaard Andersen er professor og leder af Center for Kvantematematik.

Mød forskeren

Francesco Sannino er professor og leder af Quantum Field Theory Center.

Læs mere hos Danmarks Grundforskningsfond

Redaktionen afsluttet: 07.09.2023