SDU Climate Cluster
Forskningsinfrastruktur

Støtte til instrumenter og udstyr, der kan hjælpe SDU’s forskere i deres klimarelaterede forskning

Biobrændsel, kunstige rev til havets fisk, mere holdbare tekstiler og algers reaktion på klimaforandringerne er nogle af de emner, som der forskes i på SDU, og som nu får støtte til videnskabeligt udstyr.

Af Birgitte Svennevig, , 11-10-2023

SDU Climate Cluster har igen uddelt  virkemidler til klimaforskere på universitetet.

Støtten skal benyttes til at medfinansiere indkøb af forskningsinfrastruktur, for eksempel instrumenter og laboratorieudstyr, der er nødvendige for at gennemføre ny, tværvidenskabelig, klimarelateret forskning, der understøtter SDU Climate Clusters mission om at bidrage til klimaneutralitet senest i 2050.

De fem bevillinger gives til indkøb af følgende instrumenter og udstyr:

Projekttitel: Genetic foundations of algae-bacteria interactions to predict phytoplankton dynamics and design algae biotechnology strategies.

Et instrument, der kan analysere, hvordan alger og bakterier interagerer med hinanden. Fotosyntetiske alger producerer halvdelen af den ilt, der er i atmosfæren, og mikroalger har potentiale til at erstatte fossile brændstoffer og i grønne bio-fabrikker producere fødevarer, bioplast, biobrændstoffer og lægemidler. Samspillet mellem alger og bakterier har indflydelse på havenes enorme algeproduktion, der er udsat for klimaforandringer, og det har også betydning for udviklingen af fremtidens alge-bioteknologi.

Forskere: Michele Fabris, Institut for Grøn Teknologi, TEK, og Lin Lin, Institut for Biokemi og Molekylær Biologi, NAT.

Projekttitel: Complex natural soft matter formulations (CONFORM).

Et instrument, der kan studere påvirkning af bløde materialer og væsker. Det kan bidrage til at udvikle nye bløde materialer, som er nødvendige i den grønne omstilling. Først og fremmest til udvikling af plante- eller marinbaserede fødevarer, men også tøjtekstiler med længere holdbarhed og nye naturinspirerede materialer til lægemiddel-, robot- og byggematerialeindustrien.

Forskere: Mathias Porsmose Clausen, Institut for Grøn Teknologi, TEK; Adam Simonsen, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, NAT; Jonathan Brewer, Institut for Biokemi og Molekylær Biologi, NAT; Jose Bonilla, Institut for Grøn Teknologi, TEK; René Holm, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, NAT; Roberto Naboni, Mærsk McKinney Møller Instituttet, TEK og Ahmad Abbasi, Mærsk McKinney Møller Instituttet, TEK.

Projekttitel: Gas Chromatography – Mass Spectroscopy for Quantification and quantification of high-value as well as hazardous compounds.

Et instrument, der kan foretage kemiske analyser af indholdsstoffer i fødevarer, lægemidler, kosmetik, drikkevand, udstødningsluft og farligt affald. Ved at forstå indholdsstoffernes eksakte komposition kan man nedbringe de klimapåvirkninger, der er ved at fremstille produkterne.

Forskere: Rime Bahij, Institut for Grøn Teknologi, TEK og Lars Porskjær Christensen, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, NAT.

Projekttitel: Capturing the Unseen: FlowCam's Quest to Monitor Phytoplankton.

Et instrument, der hurtigt og præcist kan artsbestemme havets mikroalger inkl. fytoplankton. Instrumentet kan bruges til realtids-overvågning af marine økosystemer, til at analysere ballastvand for potentielle invasive arter og til at undersøge, hvordan alger i et laboratorium reagerer på skiftende livsbetingelser, så man kan udvikle strategier til at styrke økosystemers evne til at klare klimaforandringerne.

Forskere: Jamileh Javidpour, Biologisk Institut, NAT og Martin Aage Barsøe Hedegaard, Institut for Grøn Teknologi, TEK.

Projekttitel: 3DReefBot. Robotic infrastructure for 3D printing and monitoring of climate-neutral artificial reefs.

Et robotsystem, der skal understøtte et igangværende projekt, der går ud på at 3D-printe kunstige undervandsrev. Havets biodiversitet er i tilbagegang, og der er bl.a. brug for flere rev, som kan fungere som levested og skjul for fisk og havets øvrige dyr. Systemet skal bl.a. teste forskellige materialer, som kan bruges til at bygge kunstige rev af.

Forskere: Roberto Naboni, Institut for Teknologi og Innovation, TEK; Karl Attard, Biologisk Institut, NAT, Cintia Quintana, Biologisk Institut, NAT.

Projekttitel: Advanced Microscope Stage Incubator for Climate and Food Research

En mikroskop inkubator, hvor man kan kontrollere temperatur, iltforekomst og CO2-koncentration. Formålet er eksempelvis at studere bakterier, der kan være gavnlige i fx affaldshåndtering og bæredygtig energiproduktion og at studere mikrobiel aktivitet i fødevarer. Forskerne vil også undersøge, hvad der sker, når bakterier interagerer med nanopartikler: om det kan lede til nye, miljøvenlige måder at håndtere forurening og affald.

Forskere: Jonathan R. Brewer, Institut for Biokemi og Molekylær Biologi, NAT; Mathias P. Clausen, Institut for Grøn Teknologi, TEK.

Redaktionen afsluttet: 11.10.2023