SDU Climate Cluster
Forskningsinfrastruktur

Støtte til forskningsinfrastruktur

De første beløb fra den af SCC’s puljer, der skal støtte forskeres indkøb af udstyr og anden infrastruktur, er nu uddelt. Tre projekter har indtil videre fået bevillinger. Næste deadline for at søge er 1. september 2023.

Af Birgitte Svennevig, , 25-05-2023

Undervandsmikrofoner, der kan lytte efter rovdyr

Delfiner såsom øresvin og spækhuggere er rovdyr, der kan dræbe store byttedyr i havet som fx marsvin. Måske er disse store marine rovdyr ved at blive mere almindelige i Danmark i takt med, at farvandene bliver varmere. Det vil forskere undersøge, og til det får de støtte til tre undervandsmikrofoner, der kan være med til at registrere dem.

Projektitel: New marine top predators in Denmark – indicators of climate change?

Modtagere: Olga Filatova og Magnus Wahlberg, NAT. Henrik Skov Midtiby, TEK.

Avancerede kameraer til satellitovervågning af Arktis

Ekstremt lette, kompakt termiske og hyperspektrale kameraer skal sendes med satellitten ClimateCube op over Østgrønland. Projektet, hvor ClimateCube satellitten indgår, er et samarbejde mellem virksomheder, studerende og forskere fra SDU’s tekniske og naturvidenskabelige fakulteter.

Projekttitel: Infrared and Hyperspectral cameras for Climate Cubes

Modtagere: René L. Eriksen, Nicolai Iversen, TEK Innovation. Mads Toudal Frandsen, M.J. Ahlebæk, NAT. Technology partners: Aalborg University Space Center, Newtec Engineering, QTechnology.

Grønnere udvinding af værdifulde naturstoffer fra biomasse

Biomasse indeholder mange forskellige værdifulde naturstoffer, som det kan betale sig at udvinde. Processerne til udvinding af sådanne stoffer kræver dog desværre ofte et stort energiforbrug og brugen af organiske opløsningsmidler, og det vil forskerne bag dette projekt gerne gøre noget ved. De får støtte til indkøb af udstyr, der kan bane vejen for grønnere udvinding af naturstoffer fra biomasse.

Projekttitel: Green processes for added-value compounds recovery through supercritical fluid extraction

Modtagere: Massimiliano Errico, TEK-IGT. Lars Porskjær Christensen, FKF.

Redaktionen afsluttet: 25.05.2023