SDU Climate Cluster
Klimarådet

Peter Møllgaard fortsætter som formand for Klimarådet

SDU’s Dekan på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Peter Møllgaard, er blevet genudpeget til formandsposten for Klimarådet, der rådgiver regeringen på klimaområdet, for en 4-årig periode.

Peter Møllgaard skal i de kommende fire år fortsætte i sit virke som formand for Klimarådet. Det er officielt, efter Klimaminister Dan Jørgensen har underskrevet et officielt udpegningsbrev.

Dermed vil SDU-dekanen fortsætte med at have de optimale betingelser for at kunne understøtte universitetets arbejde med at levere meget væsentlige bidrag til verdens udfordringer med bæredygtighed regionalt, nationalt og internationalt.

- Jeg glæder mig til at fortsætte den indsats, som nu er fire år gammel med mig ved roret. Det er et meget vigtigt arbejde for dansk klimapolitik og for Danmark som foregangsland for at vise vejen for resten af verden, siger han og fortæller, at jobbet hos SDU giver ham et godt afsæt til at sidde i Klimarådet og omvendt.

- SDU har gode betingelser for at arbejde med og skubbe til den grønne dagsordet grundet arbejdet med bæredygtighed og i det nye SDU Climate Cluster med tværfaglig forskning i klimaet. Samtidig har jeg været med til at igangsætte den gratis webinarrække ’Climate Thursdays’, hvor jeg har fortalt om vores arbejde i Klimarådet.

Stor værdi for SDU

Også hvis man spørger rektor på SDU, Jens Ringsmose, så vil det have stor værdi for universitetet at have Peter Møllgaard siddende i Klimarådet i de kommende år

- Peters placering i Klimarådet flugter fortrinligt med SDU’s strategiske ambitioner om at være med til at bringe ny viden i spil i den grønne omstilling. Derfor er jeg meget glad for, at Peter får mulighed for at fortsætte sit glimrende arbejde, lyder det fra Jens Ringsmose.

Peter Møllgaard blev ansat på Syddansk Universitet som dekan på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 1. juni 2022.

Redaktionen afsluttet: 15.09.2022