SDU Climate Cluster
Webinar

Gratis webinarrække om klimaforandringer

Vil du opdateres på klimaforandringerne? Så tilmeld dig webinarerne Climate Thursdays, hvor landets førende eksperter deler ud af deres viden om klimaforandringer. Flere end 400 har allerede tilmeldt sig, men der er stadig plads til dig.

Hvordan ser fremtidens klima ud ifølge FN’s klimapanel? Hvordan går det med at opfylde målene i Danmarks klimalov? Kan vi fange og udnytte CO2? Hvordan skal vi tilpasse vores forbrugsmønstre og madvaner?

Den slags spørgsmål kan du få svar på ved at tilmelde dig Climate Thursdays, som er en række gratis webinarer, der sætter fokus på klimaforandringer set fra forskellige perspektiver.

Webinarerne, som afvikles på engelsk, udbydes af SDU Climate Cluster i samarbejde med forskere fra Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk Universitet samt repræsentanter fra Klimarådet, Concito, Mærsk, Dansk Industri og Klimatoriet.

Fremtidens klima

Det første af i alt ni Climate Thursdays-webinarer blev afholdt torsdag den 1. september.

Se webinaret her

Her startede Sebastian Mernild, der til dagligt er leder af SDU Climate Cluster, klimaprofessor og IPCC-hovedforfatter, med at redegøre for, hvordan fremtidens klima ventes at se ud ifølge FN’s klimapanel.

Han blev efterfulgt af Jens Hesselbjerg Christensen, professor ved Niels Bohr Instituttet og ligeledes IPCC-hovedforfatter, der gennemgik den historiske udvikling af FN’s klimapanel samt processen med at udarbejde rapporterne, som alverdens politikere tager udgangspunkt i, når de skal vedtage klimapolitik.

Herefter blev der sat fokus på den danske indsats for at minimere klimaaftrykket, da formand for Klimarådet og dekan på på Syddansk Universitet, Peter Møllgaard, gjorde status over de danske reduktionsmål.

Klimamodeller og livet i havet

Tilmelder du dig webinarerne, kan du se frem til at lære fra nogle af de fremmeste eksperter på klimaområdet i Danmark.

Næste torsdag kan du fx høre Peter Langen, professor i klimamodellering ved Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet, samt Katherine Richardson, der er professor i biologisk oceanografi og leder af Sustainability Science Centre ved Københavns Universitet. Derudover er Katherine også medlem af Klimarådet.

Sammen vil de to forskere stille skarpt på klimamodeller samt hvordan havets biologiske processer påvirkes af og påvirker klimaet.

Det foregår på Zoom torsdag den 8. september kl. 10.15-11.15. Du får tilsendt et link, når du har tilmeldt dig.

Om Climate Thursdays

Climate Thursdays udbydes af SDU Climate Cluster og består af ni webinarer, som afholdes hver torsdag fra den 1. september og frem til den 3. november 2022.

Det foregår på Zoom og deltagelse er gratis.

Tilmeld dig her

Læs mere om Climate Thursdays her