SDU Climate Cluster
Bevilling

Lad os lege fremtiden

3 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til projekt, der vil engagere unge i klimaproblematikker via rollespil.

Af Caroline Zoffmann Jessen, , 13-11-2023

Lektor Michael Paulsen, Institut for Medier, Design og Uddannelsesvidenskab har modtaget en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfonds tematiske midler til fri grøn forskning på 3 millioner kroner med projektet ” Playing With Disaster: ecoliteracy via playful co-creation”.

Klimainformationer kan være svære at håndtere, ikke mindst for børn og unge. På den ene side bombarderes de med information om verdens stadig mere katastrofale tilstand, og på den anden side kan det være svært at vide, hvad der kan gøres ved det. Formålet med projektet er at undersøge og fremme bæredygtighedsdannelse for unge gennem legende og samarbejdende tilgange.

Fremtiden udforskes via rollespil

Projektet udforsker brugen af cli-fi rollespil, som en måde hvorpå unge sammen kan udforske alternative fremtider, samt undersøge temaer som håb, ansvar og sameksistens. Rollespil har i mange år været benyttet i undervisningen med gode resultater, især inden for bæredygtighedsundervisning, der normalt er baseret på fakta og virkelighedsnære situationer.

Projektet adskiller sig fra tidligere forskning på området ved at udforske brugen af fiktive fremtidsverdener, fantasi og kreative processer. Dette muliggør fuld udnyttelse af rollespillets potentiale til at engagere og motivere unge til aktiv deltagelse i samfundets grønne omstilling.

Projektet ledes af lektor Michael Paulsen, centerleder ved CUHRE (Elite Centre for Understanding Human Relationships with the Environment) og gennemføres i tæt samarbejde med lektor Sara Mosberg Iversen, Institut for Medier, Design og Uddannelsesvidenskab.

Mød forskeren

Lektor Michael Paulsen er tilknyttet Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab

Se mere

Redaktionen afsluttet: 13.11.2023