Shova Neupane modtager EPCIA Student Award

Shova Neupane er blevet tildelt EPCIA Student Award for sit exceptionelle arbejde med passive elektroniske komponenter.

Af Sune Holst, , 29-03-2023

Forskeren Shova Neupane fra Center for Industriel Elektronik kan juble over at være blevet tildelt ’EPCIA Student Award’ og de medfølgende €5.000. Prisen blev overrakt af European Passive Components Manufacturers (EPCIA) som en anerkendelse for hendes det enestående akademiske arbejde hun har leveret i forbindelse med sin ph.d.-afhandling. Hendes forskning har potentiale til at fremme den grønne omstilling.

"European Passive Component Industry Association (EPCIA) student award er en prestigefyldt pris inden for passive elektroniske komponenter. Det er en anerkendelse for mit hårde arbejde og jagt på forskningsresultater på dette område. Denne pris motiverer mig til at arbejde endnu hårdere og udforske emnet endnu mere. Prisen betyder meget for mig, og jeg kan bruge den som springbræt til min videre akademiske, industrielle og faglige succes," siger Shova Neupane.

EPCIA Student Award Committee evaluerede hendes arbejde med nye polymeraluminium elektrolytiske kondensatorer, som udforsker brugen af aluminium elektrolytiske kondensatorer som DC-link kondensatorer. Shova Neupanes forskning har afsløret, at brug af denne teknologi kan føre til udvikling af ultrakompakte integrerede inverter-designs.

Dr. Neupanes arbejde har derudover vist, at PEDOT: PSS-baserede elektrolytter giver væsentlig bedre ESR og strømhåndtering. Teknologien mangler dog endnu at nå de driftsspændinger, som bilindustrien ønsker for DC-link kondensatorer i strømomformere i elbiler.

EPCIA er en organisation, der repræsenterer og fremmer europæiske Passive Components Manufacturers fælles interesser. Ralph Bronold, præsident for EPCIA, Christophe Potier, vicepræsident for EPCIA, og prof. Thomas Ebel, CIE, har alle understreget betydningen af sådanne R&D-projekter for passivkomponentindustrien. De opfordrer studerende på tværs af alle europæiske universiteter til at arbejde på dette område og til at ansøge om EPCIA Student Award i 2023.

Redaktionen afsluttet: 29.03.2023