Formålet med Sprogdidaktisk Fokus er at styrke den praksisrettede, sprogdidaktiske forskning og etablere grobund for nye, frugtbare forsknings- og udviklingssamarbejder på tværs af sprogdidaktiske og sprogvidenskabelige forskningsmiljøer i UC-verdenen og på universitetet. Disse projekter skal rette sig mod at styrke sprogundervisningen i grundskolen, herunder både fremmedsprogsundervisningen og undervisningen i dansk som andetsprog og modersmål. Et afgørende princip for fokusområdet er, at vi arbejder på tværs af skolens sprogfag.
Fokusområdet arbejder på at etablere forsknings- og udviklingsprojekter, forskningsformidling og debat, der bidrager til de tre nedenstående formål:
- At styrke sprogfagenes position og udvikling i skolen
- At styrke uddannelsen af sproglærere
- At skabe politisk opmærksomhed om sprogenes betydning for elever og skole
Fokusområdets interesse retter sig både mod aktuelle udfordringer på fremmedsprogsområdet i form af unges fravalg af sprogfag og mangel på dimittender med gode sprogkompetencer, mod udfordringer inden for områderne dansk som andetsprog og modersmålsundervisning, og mod den bredere udvikling af sprogdidaktik på tværs af sprog og fag.
Fokusområdeledere
- Postdoc Line Krogager Andersen, SDU
-
Lektor Camilla Franziska Hansen, UC SYD
Deltagere
- Docent Line Møller Daugaard, VIA University College
- Professor Teresa Cadierno, SDU
- Lektor Laila Kjærbæk, SDU
- Lektor Søren Hattesen Balle, Professionshøjskolen Absalon
- Docent Annette Søndergaard Gregersen, Københavns Professionshøjskole
- Professor Susana S Fernández, AU
- Lektor Merete Olsen, Professionshøjskolen Absalon
- Adjunkt Signe Hannibal Jensen, SDU
- Lektor Solveig Gaarsmand, UCL
- Adjunkt Lasse Rahn, UCL
- Ph.d.-studerende Lidia Bernal, SDU
- Lektor Rineke Brouwer, SDU
- Ph.d.-studerende Mette Rose Kjær Thomsen, SDU
Udgivelser fra fokusområdet
- Kronik: Sprogfagene i Regeringens folkeskoleudspil, Altinget.dk.
- Laila Kjærbæk (2021). Sprog i grundskolen. EMU Danmarks Læringsportal
- Line Krogager Andersen (2020). Mundtlighed i Fremmedsprogsundervisningen. Pædagogisk Indblik (05)
- Debat: Forskere: 25 års politiske indgreb har taget livet af mange sprogfag, Altinget.dk
Webinarer:
- Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning: Præsentation af forskningsfund og samtale om didaktiske implikationer for sprogundervisere i grundskolen.
- 3. juni 2021 kl. 16-17.30: Inspiration fra forskningen til din sprogundervisning
- 16. december 2020 kl. 10-11: (Fremmed)sprog i skolen