Ambition
Vores ambition for forskningsområdet 'Profession, etik og uddannelse' er at være en platform for et godt og forpligtende samarbejde om solid forskning i feltet mellem profession, etik og uddannelse. Med eksplicit inddragelse af etiske og værdimæssige forskningsperspektiver på lærer- og pædagogprofessionernes uddannelse og arbejdsliv vil vi producere og formidle viden om de professionelles rolle i velfærdssamfundet med nye vinkler, der pt. er underbelyste. Forskningen skal være både praktisk og empirisk forankret og med teoretisk tyngde.
Vi ønsker at opbygge meningsfulde samarbejder på tværs, herunder nationale forskningsnetværk i universitets- og UC-regi samt internationale og nordiske kontakter. Vi har ambitioner om et længerevarende samarbejde med god sammenhængskraft og arbejdsglæde i gruppen, både ift. skrivning, ansøgninger og forskningssamarbejde, der kan bygge videre på resultater. Således skal samarbejdet både have et praktisk-strategisk aspekt og et forskningsfagligt aspekt, dvs. være forum for effektiv skrivning og forskningsudvikling og for strategisk samarbejde om funding og publicering. Vi stiler efter internationale forskningspubliceringer og dansk publicering af mere formidlende karakter med fokus på lokal impact.
Fokusområdeledere
- Bjørn Ribers, lektor, Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, SDU
- Søren Engelsen, adjunkt, ph.d., Pædagoguddannelsen i Odense, UCL
Deltagere
- Gitte Miller Balslev – lektor, Syddansk Universitet, FNUG, LSUL, IMADA
- Jakob Bøje – lektor, Syddansk Universitet, IDMU
- Christine Revsbech, lektor, Roskilde Universitet
- Vibe Larsen – docent, København Professionshøjskole (KP)
- Andrea Dietz Føge Jensen – Syddansk Universitet
- Berfin Colak Oguz – Syddansk Universitet
- Nadia Mansour – forskningskonsulent, PhD
Publikationer
- Ribers, B., & Warring, N. (Eds.) (2025). Professional Ethics in Welfare Work and Education: Nordic Perspectives. Routledge Research in Education. Routledge.
- Ribers, B., Miller Balslev, G., & Jensen, C. R. (2024). Education, collaboration and pedagogical phronesis: essential dimensions in professional learning and development. Professional Development in Education, 50(4), 684-699. https://doi.org/10.1080/19415257.2021.1902835
- Ribers, B. (2022). Ethical Transformations: Developing Ethical Competencies for the Social Professions through Action Research. European Journal of Social Work, 25(1), 65-77. https://doi.org/10.1080/13691457.2020.1857704
- Engelsen, S., Lehn, S., Sand Nielsen, C., Højbjerg, K., & Bukhave, E. B. (2022). Dannelse og tværprofessionalitet i sundhedsuddannelse. Tidsskrift for professionsstudier, 34(34), 34-45. Artikel 4. https://doi.org/10.7146/tfp.v18i35.134053
- Engelsen, S. (2020). Etiske færdigheder. I D. Cecchin, & V. Sieling (red.), Pædagogers Kompetencer (s. 423-438). Akademisk Forlag.
- Engelsen, S., Christiansen, R., & Emiliussen, J. (2019). Etikkens kuperede terræn: etiske principper og etisk kompetence i socialt arbejde. Tidsskrift for arbejdsliv, 21(3), 11-25. https://doi.org/10.7146/tfa.v21i3.118057
- Ribers, B. (2019). Den humanitære livsform: en ny epistemologi for den professionelle etos i velfærdsarbejde. Tidsskrift for Arbejdsliv, 21(3), 59-72. https://tidsskrift.dk/tidsskrift-for-arbejdsliv/article/view/118060/166093
- Engelsen, S. (2018). Etiske færdigheder i pædagogisk praksis. Dafolo.
- Ribers, B. (2018). The Plight to Dissent: Professional Integrity and Ethical Perception in the Institutional Care Work of Early Childhood Educators. European Early Childhood Education Research Journal, 26(6), 893-908. https://doi.org/10.1080/1350293X.2018.1533707