Projektet er afsluttet.
Formål
Dette projekt søger at udvikle, implementere og praksisforankre den forskningsbaserede viden om tværsproglig didaktik i et udviklingsarbejde med fokus på læreruddannelsen og en tæt kobling til skolens praksis. Projektet bygger på en kaskademodel, hvor den forskningsbaserede viden først didaktiseres i en projektgruppe bestående af sprogundervisere fra alle landets professionshøjskoler, og herefter bringes ud i læreruddannelserne og siden i grundskolen. I denne proces arbejder både UC-undervisere og sproglærerstuderende aktivt med undervisningsudviklingen, og praktiserende lærere fra grundskolen inddrages herefter i evalueringen af forløbene. Projektet skaber for det første en bæredygtig forankring af tværsproglig didaktik i læreruddannelsen, og gennem udvikling, afprøvning og evaluering af konkrete forløb for det andet inspirationsmaterialer af høj kvalitet til både grundskolen og læreruddannelsen.
Projekt "Tværsproglighed i læreruddannelsen" er støttet af Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) med en bevilling på 1,5 millioner, og der er i projektet udviklet to sæt inspirationsmaterialer, som er tilgængelig på NCFF's hjemmeside. De kan også hentes via de går bokse på denne side.
Projektet er i øvrigt formidlet på konferencer samt på bloggen "Tværsproglighed i Læreruddannelsen" på Folkeskolen.dk
Projektledere
- Laila Kjærbæk, lektor, Institut for Sprog og Kommunikation, SDU
- Maria Pia Petterson, lektor, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Deltagere
- Anne-Marie Fischer, lektor, UCN
- Bodil Christensen, lektor, UCN
- Camilla Franziska Hansen, adjunkt, UC SYD
- Gitte Hjarnø Petersen, adjunkt, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Karen Lassen Bruntt, lektor, VIA University College
- Line Krogager Andersen, postdoc, Institut for Kulturvidenskaber, SDU
- Line Møller Daugaard, docent, VIA University College
- Merete Smith-Sivertsen, lektor, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Nina Hauge Jensen, lektor, VIA University College
- Petra Klimaszyk, lektor, Professionshøjskolen Absalon
- Sofia Esmann Busch, lektor, Professionshøjskolen Absalon
- Stephanie Kim Löbl, ph.d.-stipendiat, Københavns Professionshøjskole
- Susanne Karen Jacobsen, lektor, Københavns Professionshøjskole