Ugens tal: Størrelsen på din vennekreds afgør, om sociale aktiviteter er gode for dig

05.11.2020

Høj mental sundhed og tætte sociale relationer hænger ofte sammen. Men nu viser nyt studie, at det også kan blive for meget af det gode

Hvor mange tætte relationer har du i dit liv?

Nyt studie viser, at antallet af dine nærmeste kan være afgørende for, om du har gavn af at være socialt aktiv og for eksempel er frivillig i en interesseorganisation, sportsforening eller et politisk parti eller tager et kursus på en aftenskole.

Studiet trækker på data fra omkring 40.000 europæere, heriblandt danskere. Udover spørgsmål om deltagernes deltagelse i forskellige former for sociale aktiviteter, er deltagerne også blevet spurgt om deres livskvalitet og eventuelle depressionssymptomer.

Undersøgelsen er foretaget i et samarbejde med forskere fra både Statens Institut for Folkesundhed, Københavns Universitet og udlandet.

Vil du læse mere?

Se Ugens tal