Professor Annette Kjær Ersbøll får bevilling til at undersøge sundhedsmæssig risiko i Grindsted

04.10.2018

Professor ved Statens Institut for Folkesundhed, Annette Kjær Ersbøl, har modtaget 900.000 kroner fra Region Syddanmark. Bevillingen skal bruges til at udføre en registerbaseret undersøgelse af den sundhedsmæssige risiko i Grindsted. Baggrunden er Grindsted-borgeres bekymring for, at de i højere grad er syge på grund af forureningen fra det tidligere Grindstedværket.

Grindstedværket udledte spildevand og deponerede affald fra produktionen af vitaminer og lægemidler flere steder i og omkring byen i perioden fra 1924 og frem til 1970’erne.

Flere borgere har i de senere år udtrykt ønske om at få undersøgt, hvorvidt forureningen har betydning for deres sundhed. Annette Kjær Ersbøll skal undersøge, om nuværende borgere og til- og fraflyttere i Grindsted har overhyppighed af en lang række lidelser og sygdomme, såsom kræft, autoimmune lidelser, fertilitetsproblemer, misdannelser samt psykiske diagnoser hos børn.

Professor Annette Kjær Ersbøll står til daglig i spidsen for en forskningsgruppe på Statens Institut for Folkesundhed, der arbejder med geografisk og registerbaseret epidemiologi indenfor folkesundhed.

Fotoet på forsiden: Hyldager Fotografi