FLASH

Multinationalt samarbejde stadfæster stivhedsskanning som ny test for arvæv i leveren

Endelig er forskere blevet enige om fortolkningen af leverstivhedsskanning. Teknikken blev opfundet i 2003, men siden har der hersket uenighed om hvordan målingerne skulle fortolkes. Det har et multinationalt samarbejde, med deltagelse af FLASH, nu ændret på.

Leverstivhedsskanning, også kaldet FibroScan eller elastografi, er en meget nøjagtig metode til at vurdere arvæv i leveren ved hjælp af avanceret ultralyd. Der findes FibroScan apparater over hele verden, og apparatet har målt leverstivheden på hundredetusindevis af mennesker siden dets opfindelse i 2003. Men der har hersket tvivl om hvordan målingerne skulle fortolkes. En blød lever indeholder ikke arvæv, mens en stiv lever med høj sandsynlighed indeholder arvæv. Men ved hvilken leverstivhed er leveren ”blød nok” til at der med sikkerhed ikke er arvæv? Og omvendt, hvor høj skal leverstivheden være, for at lægerne med sikkerhed kan sige, at der er store mængder arvæv? Nu har et multinationalt samarbejde med forskere fra hele Europa endelig stadfæstet hvilke værdier fremtidens læger skal bruge, når de fortolker en leverstivhedsskanning. Center for Leverforskning bidrog med viden og data fra deres studie om Leversygdom og alkohol, og forskere fra University College London Institute for Liver and Digestive Health foretog analyserne.
Ved hjælp af data fra 5.648 patienter over hele Europa fastslår forskningsgruppen at en leverstivhed under 8 kilopascal (kPa) hos mennesker med fedtleversygdom på grund af alkohol, overvægt og/eller diabetes er garant for, at leveren ikke indeholder store mængder arvæv. For mennesker med kronisk hepatitis B eller C er leveren tilstrækkeligt blød hvis leverstivheden er under 7 kPa. I disse tilfælde gættede skanningen rigtigt for 93%’s vedkommende. Leverstivhedsmålinger over 12-15 kPa er udtryk for arvæv i leveren, men skanningen er lidt mindre præcis ved de høje leverstivheder, og gætter forkert i 17-22% af tilfældene. Det er fordi der er andre ting end arvæv, som kan gøre leveren stiv. Billedet nedenfor illustrerer resultaterne. Studiet er publiceret i det præstigefulde videnskabelige tidsskrift Journal of Hepatology, under titlen 'Refining the Baveno VI elastography criteria for the definition of compensated advanced chronic liver disease'.

Nye cut offs for liver stiffness measurements

Redaktionen afsluttet: 25.01.2021