Skip to main content
Center for Grundskoleforskning

Skrivning og læsning

Kompetencer i skrivning og læsning er et mål i sig selv og samtidig et redskab til læring i andre fag og i fritiden. I et længere perspektiv er læse- og skrivekompetencer væsentlige for læring, videre uddannelse og deltagelse i samfundet. Skrive- og læsekompetencer understøtter til elevens personlige udvikling og samspil med andre, og bidrager således til at fremme social bæredygtighed.

 

Vi beskæftiger os med tekster ud fra et bredt tekstbegreb, det vil sige både skrevne tekster og multimodale tekster, der også anvender fx billeder, tabeller og diagrammer. Fagenes tekster er fagspecifikke, og læsning og skrivning er derfor et anliggende for alle fag og ikke kun danskfaget.

 

I fokusområdet arbejder vi målrettet med at:

  • Udvikle og gennemføre forsknings- og udviklingsprojekter inden for alle fag med fokus på læsning og skrivning i eller på tværs af fagrækken såvel som uden for skolen
  • Udbrede viden om skrivning og læsning
  • Styrke samarbejde mellem universiteter, professionshøjskoler, skoler og forvaltninger, kommuner og andre aktører om skrivning og læsning

Aktuelle fokusemner

  • Skriveidentitet og skriveudvikling i overgangen mellem mellemtrin og udskoling
  • Læsning og skrivning af multimodale tekster i naturfag
  • Brugen af generativ kunstig intelligens i læse- og skriveundervisningen og til understøttelse af skriveudvikling
  • Feedback til stilladsering af elevers skrivning
  • Læsning og skrivning i og udenfor skolen

Fokusområdeledere

Fokusområdedeltagere

 

 

Fokusområdeleder

Vibeke Christensen

Skriv til Vibeke

Fokusområdeleder

Bettina Buch

Skriv til Bettina

Sidst opdateret: 13.03.2024