Skip to main content
Center for Grundskoleforskning

DiaMu: Dialogisk Undervisning og Mundtlighed

DiaMu

DiaMu har til formål at undersøge og bidrage til ny praksisrettet viden om, hvordan dialogisk undervisning og mundtlige praksisser forstås og praktiseres i grundskolen.

Vi er optagede af:

  1. Forståelser af og former for dialogisk undervisning?
  2. Mundtlighed og fagdidaktik
  3. Dialogiske perspektiver på vejledning, evaluering, feedback og bedømmelse af mundtlighed
  4. Klassesamtaler og gruppe- og peer-samtaler
  5. Pædagogiske tilgange til dialogisk undervisning
  6. Lytning

Disse punkter udfoldes nærmere på siden Formål med DiaMu.

Aktuelle emner: 

Aktuelt arbejder fokusområdet meget med det praksisrettede forskningsprojekt Inkluderende Dialog (InDi) i et tæt samarbejde mellem forskere og undervisere på universitets- og læreruddannelsesniveau. Skoler er involverede som praktiksteder.

Resurser:

Fokusområdet arbejder naturligvis løbende på at publicere og på anden vis kommunikere sin viden. Se Publikationer.

Derudover producerer DiaMu også andre resurser til gavn for forskning og undervisning. Én resurse er netværkssiden MoD, som står for Mundtlighed og Dialog. MoD er en oversigt over national og international forskning og udviklingsarbejde i uddannelserne om mundtlighed og lytning, dialog og performances i uddannelserne.

Fokusområdeledere

Deltagere

Fokusområdeleder

Tina Høegh

Skriv til Tina

Fokusområdeleder

Lene Illum

Skriv til Lene

Publikationer

Se her

Sidst opdateret: 20.02.2025