DiaMu har til formål at undersøge og bidrage til ny praksisrettet viden om, hvordan dialogisk undervisning og mundtlige praksisser forstås og praktiseres i grundskolen.
Vi er optagede af:
- Forståelser af og former for dialogisk undervisning?
- Mundtlighed og fagdidaktik
- Dialogiske perspektiver på vejledning, evaluering, feedback og bedømmelse af mundtlighed
- Klassesamtaler og gruppe- og peer-samtaler
- Pædagogiske tilgange til dialogisk undervisning
- Lytning
Disse punkter udfoldes nærmere på siden Formål med DiaMu.
Aktuelle emner:
Aktuelt arbejder fokusområdet meget med det praksisrettede forskningsprojekt Inkluderende Dialog (InDi) i et tæt samarbejde mellem forskere og undervisere på universitets- og læreruddannelsesniveau. Skoler er involverede som praktiksteder.
Resurser:
Fokusområdet arbejder naturligvis løbende på at publicere og på anden vis kommunikere sin viden. Se Publikationer.
Derudover producerer DiaMu også andre resurser til gavn for forskning og undervisning. Én resurse er netværkssiden MoD, som står for Mundtlighed og Dialog. MoD er en oversigt over national og international forskning og udviklingsarbejde i uddannelserne om mundtlighed og lytning, dialog og performances i uddannelserne.
Fokusområdeledere
- Lektor, Tina Høegh, Institut for Design, Medier og Udannelsesvidenskab, SDU
- Lektor, Lene Illum Skov, UC SYD/SDU
Deltagere
- Lektor Preben O. Kirkegaard, Professionshøjskolen UCN
- Lektor Marie Neergaard Hansen, Professionshøjskolen Absalon
- Ph.d.-studerende Cæcilie Damgaard Ketil Hejl, Institut for Design, Medier og Udannelsesvidenskab, SDU
- Lektor Eva Dam Christensen, UC SYD
- Lektor Michael Peter Jensen, UCL
- Lektor Jimmi Michelsen, UCL
- Lektor Henrik Madsen, UCN
- Docent Martin Blok Johansen, VIA
- Lektor Lise Majgaard Mortensen, VIA
- Lektor Marie Dahl Rasmussen, KP
- Lektor, Lisa Rygaard Frost Kristensen, Professionshøjskolen UCN
- Lektor, Kirsten Lundgaard Kolstrup, Københavns Professionshøjskole
- Efteruddannelseskonsulent Anni Nielsen, SDU
- Anne Meulengracht, VIA