SIF's direktør Morten Grønbæk modtager Lægeforeningens Ærespris

10.04.2019

Morten Grønbæk, direktør for Statens Institut for Folkesundhed, har netop modtaget Lægeforeningens Ærespris.

Prisen uddeles hvert år til en læge, som har ydet en særlig indsats, der kan inspirere andre læger.

Morten Grønbæk får prisen, fordi han igennem en lang årrække har ydet et stort bidrag til forskningen i folkesundhed og forebyggelse.

Prisen blev uddelt på Lægeforeningens årsmøde af lægeforeningens formand Andreas Rudkjøbing, der begrundede valget af Morten Grønbæk således:

”Morten Grønbæk har sat en tyk streg under, hvor meget forebyggelse betyder for danskernes og især vores børn og unges sundhed. Han har selv forsket i forebyggelse og har også skabt nogle fantastisk gode rammer for andre forskere i regi af Statens Institut for Folkesundhed, gennem formandskabet i Vidensråd for Forebyggelse og en række andre poster.”

Andreas Rudkjøbing pegede på, at Morten Grønbæks grundige og meget omfangsrige forskningsarbejde giver ham et solidt fagligt grundlag, når han blander sig i debatten og blandt andet advarer om, hvor farligt rygning og alkohol er for sundheden.

”Morten Grønbæk har en fantastisk evne til at formidle sine forskningsresultater klart og forståeligt – og han er heller ikke bange for at være skarp i sine budskaber. Han leverer dermed et væsentligt bidrag til, at den politiske debat om forebyggelse kan ske på et oplyst grundlag,” lød det fra Andreas Rudkjøbing.

Med Lægeforeningens Ærespris følger 35.000 kroner.

Billedet på forsiden er fra 2016, da Morten Grønbæk modtog SDUs forskningsformidlingspris.