Ærespris

Professor modtager prestigefyldt Frontiers of Science Award

Den nye International Congress for Basic Science (ICBS) hædrer topforskning med fremragende og enestående videnskabelige præstationer fra de seneste fem år.

Af Louise Damkjær, , 30-07-2023

Professor Vivek Shende blev i samarbejde med Tobias Ekholm (Uppsala Universitet) og Lenhard Ng (Duke University) hædret med denne pris for artiklen ”A complete knot invariant from contact homology” udgivet i Inventiones mathematicae i 2018.

Den første ICBS blev afholdt i Beijing i juli 2023 og dækkede både matematik, teoretisk fysik og teoretisk computer- og informationsvidenskab. For at modtage denne prestigefyldte nye pris skal artiklen være af højeste videnskabelige værdi og originalitet samt have ydet et vigtigt bidrag til sit område.

Målet med denne pris er ifølge ICBS, "at opmuntre unge forskere til at se på grænserne for grundvidenskab, sætte mål for at opnå banebrydende resultater så tidligt som muligt og bidrage med viden og energi til menneskehedens forskning af den naturlige verdens mysterier."

Mød forskeren

Vivek Shende er professor ved Center for Kvantematematik og Institut for Matematik og Datalogi (IMADA) under det Naturvidenskabelige Fakultet, SDU.

Læs her

Jeg er meget glad for denne pris og vil gerne takke mine fremragende samarbejdspartnere Tobias Ekholm og Lenhard Ng

Professor Vivek Shende

A complete knot invariant from contact homology

Abstract: We construct an enhanced version of knot contact homology and show that we can deduce from it the group ring of the knot group together with the peripheral subgroup. In particular, it completely determines a knot up to smooth isotopy. The enhancement consists of the (fully noncommutative) Legendrian contact homology associated to the union of the conormal torus of the knot and a disjoint cotangent fiber sphere, along with a product on a filtered part of this homology. As a corollary, we obtain a new, holomorphic-curve proof of a result of the third author that the Legendrian isotopy class of the conormal torus is a complete knot invariant.

Frontiers of Science-prisen
Redaktionen afsluttet: 30.07.2023