Bevillinger

Ny QM professor haler to startpakke-bevillinger i land

Verdensklasseforsker Vivek Shende fra UC Berkeley bliver en del af Center for Kvantematematik, IMADA, SDU med to større bevillinger i bagagen. Shende har modtaget én af de eftertragtede DNRF Chair-bevillinger fra Danmarks Grundforskningsfond samt en en prestigefuld startpakke-bevilling fra Novo Nordisk Fonden.

Af Jane Jamshidi, , 26-01-2021

Tiltrukket til SDU

Professor Vivek Shende blev i efteråret 2020 trukket til Danmark fra en ‘tenure track’-stilling ved University of California Berkeley i USA. Han har sin ph.d.-grad fra Princeton Universitet i 2011 og har allerede som en yngre forsker opnået forskningsresultater i både niveau og antal som de fleste matematikere ikke opnår i løbet af en hel karriere. Professor Shende forsker i de matematiske aspekter af strengteori, et emne med mange grænseflader indenfor matematikken og med anvendelsesområder, der rækker ind i fysik, biologi og medicin.

”Vi er meget begejstrede for at Vivek Shende har modtaget disse to prominente bevillinger. Han er en fantastisk forsker – en virkelig verdensstjerne, og jeg er så glad for at have kunnet tiltrække Vivek til Center for Kvantematematik ved SDU, hvor vi er ved at bygge et elitemiljø i kvantematematik”, siger Professor og QM Centerleder Jørgen Ellegaard Andersen.

Bevillingerne

Både ‘DNRF Chair’ og Novo startpakkerne er nye initiativer startet i 2020 af henholdsvis Danmarks Grundforskningsfond og Novo Nordisk Fonden og Vivek Shende er den første modtager af dem begge ved Syddansk Universitet.

Grundforskningsfond-bevillingen er på DKK 8 millioner over en 3-årig periode og Novo-bevillingen er i størrelsesordenen DKK 6 millioner over en 4-årig periode. Yderligere er Novo-projektet delvist et samarbejde med QM Centerleder Jørgen Ellegaard Andersen.

“Disse nye startbevillings-virkemidler fra Novo Nordisk Fonden og Danmarks Grundforskningsfond er en essentiel hjælp til at tiltrække internationale kapaciteter i verdensklasse til Denmark, såsom Professor Vivek Shende, der med sikkerhed vil styrke dansk forskning”, udtaler Institutleder for IMADA, Martin Svensson.

DNRF´s web : https://dg.dk/vivek-shende-er-den-fjerde-til-at-modtage-dgs-nyeste-virkemiddel-dnrf-chair/

NOVO´s web: https://novonordiskfonden.dk/da/nyheder/novo-nordisk-fonden-uddeler-startpakker-for-foerste-gang-styrker-danske-universiteter-i-kampen-om-de-bedste-hjerner/

Professor Vivek Shende. Photo: Laura Schaposnik
Kontakt forskeren