Om centret

Center for Kvantematematik åbnede dørene på SDU 1. november 2019.

Centrets medarbejdere forsker inden for matematik med relation til kvanteteori, som dækker både det teoretiske grundlag samt forskellige anvendelser heraf, for eksempel inden for kvantecomputere (kvante-software).

Kvantecomputeren er en realitet. og i løbet af de næste årtier vil den blive allemandseje og revolutionere alle nuværende teknologiske løsninger. Dette betyder store omvæltninger og investeringer for enhver virksomhed, men også et potentiale for at få løst udfordringer hurtigere end nogensinde før – eller at få løst nogle problemer som ikke har været mulige at løse før.

Viden om kvanteniveauet af universet er en nøgle, der har et kæmpe potentiale. Der er stadig store huller i vores kvanteviden, hvilket skyldes at der mangler et matematisk præcist grundlag for den kvanteteori som videnskaben i dag arbejder ud fra.

Center for Kvantematematik med professor Jørgen Ellegaard Andersen i spidsen står her i en unik position både pga. samlede teoretiske ballast, stort internationalt netværk og pga. exellent funding i form af både en af de største europæiske forskningsbevillinger og en af de største amerikanske forskningsbevillinger på samme tid, som giver et stort momentum.

Organisation og tilknytninger

Center for Kvantematematik er en del af sektionen Topologi, Algebra, Analyse & Geometri ved Institut for Matematik og Datalogi.

Center for Kvantematematik er tilknyttet Danish Institute for Advanced Study ved SDU, idet centerleder Jørgen Ellegaard Andersen er udnævnt som DIAS Chair i Kvantematematik.

Yderligere samarbejder Center for Kvantematematik tæt sammen med SDU Climate Cluster.

Forskningsprojekter

Center for Kvantematematik i gang med adskillige større og mindre forskningsprojekter støttet fra både danske og udenlandske – private og offentlige bevillingsgivere. Et par af disse forskningsprojekter har deres egen hjemmeside:

ERC Synergy bevilling (Jørgen Ellegaard Andersen er cPI) på EUR 10 millioner for projektet ”Recursive and Exact New Quantum Theory - ReNewQuantum” (2019-2025).

Simons Foundation Collaboration-bevilling (Jørgen Ellegaard Andersen er PI) på USD 8 millioner for projektet ”New Structures in Low-dimensional topology” (2022-2026)

Spin-off

Seneste skud på stammen er firmaet Qpurpose, som Jørgen Ellegaard Andersen har startet i 2022.

Læs mere om Qpurpose

Sidst opdateret: 14.02.2024