Bevillinger

Stor million-bevilling til Vivek Shende

For tredje gang siden sin ansættelse ved SDU i efteråret har Professor Vivek Shende kunnet takke ja til en større forskningsbevilling. Denne gang til en Villum Investigator-bevilling på 25 mio. kr.

Af Jane Jamshidi, , 13-04-2021

VILLUM FONDEN har tildelt Professor Vivek Shende en Villum Investigator-bevilling. Med denne ære følger 25 mio. kr. til at forske i de matematiske aspekter af strengteori, et emne forklarer Vivek Shende, som har mange grænseflader indenfor matematikken.

Om Vivek Shende
Professor Vivek Shende er ved SDU ansat på Institut for Matematik og Datalogi og tilknyttet Center for Kvantematematik, hvor også hans forskningsgruppe under hans Villum Investigator-bevilling vil blive tilknyttet.

”Jeg er meget glad for at det har været muligt at tiltrække Vivek Shende til SDU og med denne bevilling får Vivek Shende en kickstart på SDU. Han kan allerede fra starten opbygge en større forskningsgruppe ved Centre for kvantematematik, som repræsenterer et højaktuelt forskningsområde, hvilket vi har store forventninger til i vores nuværende ”kvantetidsalder” ” udtaler dekan Marianne Holmer.

Også Centerlederen ved Center for Kvantematematik, Jørgen Ellegaard Andersen er begejstret: ”Det er jo helt fantastisk at ikke blot én eller to men hele tre af de største forskningsfonde i Danmark anerkender Vivek Shendes potentiale og støtter hans forskningsideer med disse bevillinger. Jeg kan slet ikke beskrive hvor stolt jeg er over, at vi har kunnet tiltrække en verdensstjerne som Vivek Shende til SDU. Hans forskning passer perfekt ind i Center for Kvantematematik, hvor ambitionen er at bygge et eliteforskningsmiljø indenfor kvantematematik”.

Vivek Shende har sin ph.d.-grad fra Princeton Universitet i USA og er tiltrukket til SDU direkte fra en ansættelse ved University of California, Berkeley ligeledes i USA. Ud over hans Villum Investigator bevilling har han modtaget bevillinger fra Danmarks Grundforskningsfond (DNRF Chair) og fra Novo Nordisk Fonden (Novo Startpakke).

Om Villum Investigator
Villum Investigator bevillinger tildeles erfarne og internationalt anerkendte forskere som har demonstreret international, banebrydende forskning af højeste videnskabelige kvalitet og det er dermed en af de største og samtidigt mest prestigefyldte personlige bevillinger der gives i Danmark.  Den uddeles hvert andet år til ca. 10 forskere og er en 6-årig bevilling.

Der afholdes en ceremoni for at fejre udvælgelsen af de nye Villum Investigatorer 27. april 2021 på museet Villum Window Collection, i Søborg, Danmark med deltagelse af blandt andre uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen.

Relateret:
Villum fonden: https://veluxfoundations.dk/da/villum-investigators-2021
SDU NAT:  https://www.sdu.dk/da/om_sdu/fakulteterne/naturvidenskab/nyheder-2021/vivek-shende

Professor Vivek Shende. Photo: Laura Schaposnik
Kontakt forskeren