
Bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond
I løbet af 2024 har flere projekter i og på tværs af Center for Grundskoleforsknings fokusområder modtaget bevillinger fra Danmarks frie forskningsfond.
Projektet "Exam literacy as agency"
Her har fokusområderne "Danskfagets didaktik" og "HiSaRe: Historie-, samfundsfags- og religionsdidaktik" modtaget over 3 millioner kroner fra Danmarks frie forskningsfond til at undersøge eksamen som social praksis og en særlig form for viden og kompetence.
Projektet er ledet i et samarbejde mellem Jens Jørgen Hansen (SDU), Dorthe Carlsen (UC Syd), Charlotte Christiansen (UC Syd), Heidi Eskelund Knudsen (UCL), Anders Stig Christensen (UCL) og Karna Kjeldsen (Absalon)
Projektet "Sustainable language education - Reconfiguring the system through complexity-oriented action research"
Har også modtaget over 3 millioner kroner fra Danmarks frie forskningsfond til at undersøge og gentænke sprogfagene i skolen med henblik på at udvikle en bæredygtig model til fremtiden.
Projektet er ledet af Line Krogager Andersen under fokusområdet "Sprogdidaktisk fokus" og samarbejder med en række forskere fra VIA, SDU, UCL, UC Syd og AU.
Projektet "Skriveridentitet og skriverudvikling i 6.-7. klasse"
Har modtaget godt 6 millioner kroner fra Danmarks frie forskningsfond til at undersøge udviklingen af elevers skrivekundskaber i danskfaget.
Projektet er ledet af professor Nikolaj Elf og lektor Vibeke Christensen (SDU) under fokusområdet "Skrivning og Læsning" og samarbejder med Solveig Troelsen (VIA), Louise Molbæk (KP) og ph.d.-stipendiat Bonnie Vittrup (SDU/VIA)