Skip to main content
Center for Grundskoleforskning

Danskfagets didaktik

Formålet med fokusområdet er at styrke den fagdidaktiske forskning inden for danskfaget i grundskolen. Det gør vi ved at forske for skolen – for at professionalisere danskundervisning og styrke dansklæreres professionelle dømmekraft og med elever, lærere og ledere samt andre aktører i og omkring skolen. Vores forskning handler om danskdidaktiske emner med udspring i praksis.

Aktuelle emner

  • Eksamen i dansk - dansk i eksamen
  • Danskfagets læreplaner og fagfornyelse
  • Tidsskrift for forskning i danskfagets didaktik

Fagfornyelse og den nye fagplan for danskfaget 2024-2027

Aktuelt er centerleder Nikolaj Elf involveret i udviklingen af den nye fagplan for danskfaget 2024-2027, og han søger sammen med Louise Flensted Rønberg fra Københavns Professionshøjskole inputs til, hvad kernen i danskfaget er og bør være?

Har du tanker og/eller erfaringer med dette? Så har du i nedenstående link mulighed for at give dit bidrag med videre til fagplansudviklingen. Dine svar og perspektiver vil blive direkte videregivet til fagudvalget for dansk.

Link til fagplangruppens spørgeskema

 Fokusområdeledere

Deltagere

Udgivelser fra fokusområdet

  • Carlsen, D., Reusch, C., Lorentzen, R. F., & Oksbjerg, M. (2024). Hvad karakteriserer elevers læsepraksisser i danskundervisningen med digitale fagportaler? Acta Didactica Norden. 18(3), 3. . https://doi.org/10.5617/adno.10782
  • Elf, N. (2024). Fra 'sprog og litteratur'-dyaden til andre helhedsforståelser. In A. Siggrell, A. Ohlsson, P. Strand, & M. Sundby (Eds.), Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: Språk och litteratur – en omöjlig eller skön förening? (Vol. Studia Rhetorica Lundensia; Bind 8, (Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI); Bind 15), pp. 27-52). Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning. https://lucris.lub.lu.se/ws/portalfiles/portal/189007418/SMDI_15_-_webb.pdf
  • Hansen, J. J. (2025). Design principles as mirrors and vehicles in a dynamic and changing practice: a framework for developing writing instruction. I I.-M. Fahlgren Christensen, L. Markauskeite, N. Bonderup Dohn, D. Ripley, & R. Hachmann (red.), Creating design knowledge in educational innovation: theory, methods, and practice (s. 149-161). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003391432-16
  • Hansen, J. J. (2024). Fagspecifik literacy i danskfaget: udvikling og afprøvning af en fagspecifik literacy-model. Acta Didactica Norden18(3). https://doi.org/10.5617/adno.10799
  • Laursen, H. P., Kabel, K., & Rørbech, H. (2024). Tekster og tekstuelle praksisser i bevægelse: Digital teknologi, mobilitet og materialitet. Acta Didactica Norden18(3), 1-27. https://doi.org/10.5617/adno.11430
  • Steffensen, T., & Hansen, T. I. (2024). Hvad fanger elevers interesse i undersøgende litteraturundervisning? Et casestudie af otte overbygningselevers interesseudvikling i løbet af en halvårlig intervention. Acta Didactica Norden18(3), 1-22. https://doi.org/10.5617/adno.10890
Fokusområdeleder

Dorthe Carlsen

Skriv til Dorthe

Fokusområdeleder

Jens Jørgen Hansen

Skriv til Jens