Formålet med fokusområdet er at styrke den fagdidaktiske forskning inden for danskfaget i grundskolen. Det gør vi ved at forske for skolen – for at professionalisere danskundervisning og styrke dansklæreres professionelle dømmekraft og med elever, lærere og ledere samt andre aktører i og omkring skolen. Vores forskning handler om danskdidaktiske emner med udspring i praksis.
Aktuelle emner
- Eksamen i dansk - dansk i eksamen
- Danskfagets læreplaner og fagfornyelse
- Tidsskrift for forskning i danskfagets didaktik
Fagfornyelse og den nye fagplan for danskfaget 2024-2027
Aktuelt er centerleder Nikolaj Elf involveret i udviklingen af den nye fagplan for danskfaget 2024-2027, og han søger sammen med Louise Flensted Rønberg fra Københavns Professionshøjskole inputs til, hvad kernen i danskfaget er og bør være?
Har du tanker og/eller erfaringer med dette? Så har du i nedenstående link mulighed for at give dit bidrag med videre til fagplansudviklingen. Dine svar og perspektiver vil blive direkte videregivet til fagudvalget for dansk.
Link til fagplangruppens spørgeskema
Fokusområdeledere
- Docent Dorthe Carlsen, Forskning, UC SYD
- Lektor Jens Jørgen Hansen, Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, SDU
Deltagere
- Lektor Helle Rørbech, DPU
- Lektor Marianne Oksbjerg, Professionshøjskolen UCN
- Docent Martin Blok Johansen, VIA University College
- Professor og centerleder Nikolaj Elf, Center for Grundskoleforskning, SDU
- Lektor Sofia Esmann Busch, Professionshøjskolen Absalon
- Forskningschef Thomas Illum Hansen, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Docent Tom Steffensen, Københavns Professionshøjskole
Udgivelser fra fokusområdet
- Carlsen, D., Reusch, C., Lorentzen, R. F., & Oksbjerg, M. (2024). Hvad karakteriserer elevers læsepraksisser i danskundervisningen med digitale fagportaler? Acta Didactica Norden. 18(3), 3. . https://doi.org/10.5617/adno.10782
- Elf, N. (2024). Fra 'sprog og litteratur'-dyaden til andre helhedsforståelser. In A. Siggrell, A. Ohlsson, P. Strand, & M. Sundby (Eds.), Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: Språk och litteratur – en omöjlig eller skön förening? (Vol. Studia Rhetorica Lundensia; Bind 8, (Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI); Bind 15), pp. 27-52). Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning. https://lucris.lub.lu.se/ws/portalfiles/portal/189007418/SMDI_15_-_webb.pdf
- Hansen, J. J. (2025). Design principles as mirrors and vehicles in a dynamic and changing practice: a framework for developing writing instruction. I I.-M. Fahlgren Christensen, L. Markauskeite, N. Bonderup Dohn, D. Ripley, & R. Hachmann (red.), Creating design knowledge in educational innovation: theory, methods, and practice (s. 149-161). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003391432-16
- Hansen, J. J. (2024). Fagspecifik literacy i danskfaget: udvikling og afprøvning af en fagspecifik literacy-model. Acta Didactica Norden, 18(3). https://doi.org/10.5617/adno.10799
- Laursen, H. P., Kabel, K., & Rørbech, H. (2024). Tekster og tekstuelle praksisser i bevægelse: Digital teknologi, mobilitet og materialitet. Acta Didactica Norden, 18(3), 1-27. https://doi.org/10.5617/adno.11430
- Steffensen, T., & Hansen, T. I. (2024). Hvad fanger elevers interesse i undersøgende litteraturundervisning? Et casestudie af otte overbygningselevers interesseudvikling i løbet af en halvårlig intervention. Acta Didactica Norden, 18(3), 1-22. https://doi.org/10.5617/adno.10890
- Debatindlæg: Fem skoleforskere: Regeringen ønsker forsøg med mere praktiske prøveformer - men hele området er underbelyst. Skolemonitor, 6. februar 2024.