Skip to main content
Center for Grundskoleforskning

Bæredygtighedspædagogik

Fokusområdet, Bæredygtighedspædagogik, har til formål at skabe og formidle viden om undervisning, der beskæftiger sig med klima, miljø og bæredygtighed. Vi har fokus på lærernes undervisning og elevernes læring, og vi arbejder altid praksisrettet, det vil sige i tæt og lyttende dialog med elever, lærere, ledere, forældre og andre aktører i den enkelte skoles økologi.

 

Dette for at blive klogere på, hvordan skolers arbejde med uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU) rent faktisk finder sted i praksis, samt for at forfine og validere vores empiriske analyser ud fra forskningsdeltagernes praksisperspektiv.

 

Vi interesserer os særligt for, hvordan elever og lærere erfarer kvaliteten af skolens klima-, miljø- og bæredygtighedsundervisning. Dette med henblik på at bidrage forskningsbaseret til udviklingen af grøn didaktisk fornyelse af skolens fag. Vi interesserer os i den forbindelse for, hvilke lærings- og dannelsesmæssige muligheder og barrierer, som henholdsvis elever og lærere oplever i skolens grønne undervisning. På grund af vores arbejde med praksisrettet deltagerinvolvering udgør elevers og læreres erfaringer og stemmer et empirisk tyngdepunkt i vores forskning.

 

Aktuelt arbejder vi i forskningsprojektet ”Grøn omstilling i grundskolen” med at undersøge og udvikle pædagogiske tegn på grøn kvalitetsundervisning, som både lærere, ledere, pædagogiske fagkonsulenter og kommunale skoleforvaltere vil kunne bruge i arbejdet med uddannelse for bæredygtig udvikling.

 

Fokusområdeledere

 

Deltagere

 

Udgivelser fra fokusområdet

  1. Balslev, G. M. & Laugesen, M. H.-L. (2024). Bæredygtig skoleledelse: Vidnesbyrd fra praksis. I: Wiedemann, F. & Raae, P. H. (Red.). Aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse. Syddansk Universitetsforlag
     
  2. Laugesen, M. H.-L. (2024). Kapitalocæn didaktik: Om undervisning med fokus på klima, klasse og kapitalkritik. I: Paulsen, M. & Tække, J. (Red.). Antropocæn: Menneske, samfund og dannelse i en ny tidsalder. Forlaget UP

  3. Laugesen, M. H.-L. (2024). Dunkle følelser i folkeskolen: Om klima-, miljø- og bæredygtighedsundervisning i spændingsfeltet mellem chok og mening. I: Elf, N., Svabo, C. & Skovgaard, T. (Red.). Bæredygtige skoleliv. Syddansk Universitetsforlag

  4.  Laugesen, M. H.-L. (2023). Dunkel pædagogik i tværfagligt samspil: Om sanser og følelser i klima-, miljø- og bæredygtighedsundervisningen. I: MONA – Matematik- og Naturfagsdidaktik (2023:4), s. 32-52

  5. Laugesen, M. H.-L. & Elf. N. (2023). Sustainability Teaching: Toward an Empirically Grounded Model. I: Klausen, S. H. & Mård, N. (Red.). Developing a Didactic Framework Across and Beyond School Subjects: Cross- and Transcurricular Teaching. Routledge

  6. Martin Hauberg-Lund Laugesen som gæst i podcasten ”Stemmer fra skolen” (2022)

  7. Interview med Nikolaj Elf og Martin Hauberg-Lund Laugesen i ”Ny viden”: ”Klimaforandringer skal på skoleskemaet” (2021)

  8. Martin Hauberg-Lund Laugesens artikel ”Der er følelser i det”: Om bæredygtighedsundervisningens sanseligt-affektive dimension” (2021)

 

Fokusområdeleder

Martin Hauberg-Lund Laugesen

Skriv til Martin

Fokusområdeleder

Mathilda Witt Brückner

Skriv til Mathilda

Sidst opdateret: 27.09.2024