Studiebesøg

På guidet tour i den nordiske velfærdsmodel

Gennem en uge har studerende fra Princeton besøgt danske ministre, græsrodsorganisationer og forskere. Hos Nordic Humanities Center tog professor Klaus Petersen dem på en guidet tour i historien bag den danske velfærdsmodel, og vi tog en snak med et par af de unge amerikanere.

Af Winnie Laursen , , 02-04-2024

Jerimiah Chamberlin, der er på andet år i sin kandidatuddannelse i offentlig administration, tager især en pointe med sig, som i den grad har overrasket ham: nemlig hvordan arbejdsmarkedets parter i Danmark selv forhandler løn og arbejdsvilkår.

- Det lader til, at staten er meget ”hands-off”, siger han.

- Det bliver kaldt Den danske model..

- Det ved jeg, og det er virkelig fantastisk. Faktisk er det noget, der i mine øjne godt kunne overføres til USA, hvor staten hos mange har et dårligt ry. De gider ikke bureaukratisk indblanding, men her er jo en mulighed for at kunne bringe fagforeninger ind i givtige diskussioner udenom repræsentanter for staten, siger Jeremiah Chamberlin, der drømmer om en karriere i Washington D.C.  i den føderale administration.

Princeton University

- Blev grundlagt i 1746 og er den fjerdeældste uddannelsesinstitution i USA - Medlem af Ivy League, der er betegnelsen for de 8 mest prestigefyldte amerikanske universiteter - Ligger i byen Princeton i delstaten New Jersey

Universitetets hjemmeside

De amerikanske vælgere skal som bekendt til stemmeurnerne og vælge ny præsident den 5. november. Primærvalget er overstået og tilbage står landets nuværende præsident demokraten Joe Biden overfor Donald Trump, der har erobret pladsen som republikanernes kandidat.

Danmark er før blevet nævnt i en amerikansk valgkamp for sit velfærdssystem, nemlig af den demokratiske præsidentkandidat Bernie Sanders i 2016, men spiller det overhovedet nogen trille i en amerikansk sammenhæng, hvordan et lille europæisk land har indrettet sig?

Imponeret over digitalisering

- Det er jo mest, når talen kommer på sundhedssystemet, at det kommer op, siger Rachel Morrow med et smil. Hun er førsteårs-studerende og oprindeligt fra den sydlige delstat Arkansas. Og faktisk er det netop indretningen af det danske sundhedssystem, der har grebet hende:

- Graden af digitalisering, synes jeg er imponerende. Det at I bare kan vise et identitetskort og scanne det uanset, hvor I skal behandles i sundhedsvæsenet, det var nærmest chokerende for os alle sammen, og det er bestemt et område, vi kan lære af, siger hun.

- Det at I bare kan vise et identitetskort og scanne det uanset, hvor I skal behandles i sundhedsvæsenet, det var nærmest chokerende for os alle sammen’

Rachel Morrow, studerende Princeton University

Også de muligheder danske arbejdstagere har for at efteruddanne sig ud af arbejdsløshed, virker inspirerende på Rachel Morrow.

- Med globaliseringen vil der være jobs, som ikke længere eksisterer, men at I som samfund afsætter ressourcer til og investerer i at tilbyde oplæring, så mennesker kan finde ny beskæftigelse, det er et tiltag med muligheder for USA, siger Rachel Morrow, der efter studiet gerne vil arbejde for at forbedre levevilkårene for fattige i hjemstaten Arkansas.

Tillid til regering og stat

De to studerende, der begge bor på det campusområde, der hører til Princeton University, er enige om, at der bestemt er dele af den danske velfærdsstat, som dårligt ville kunne indføres i deres hjemland.

- Der er tilsyneladende mere tillid til regering og stat i den danske befolkning end det er tilfældet i USA, og det gør flere ting mulige – som eksempelvis det at dele informationer og betale højere skat. Det lader jo til at være forholdsvist populært her, hvorimod det altid er et stridspunkt hos os, siger Jeremiah Chamberlin.

Koldt som New Jersey

Gruppen af studerende landede i København samme dag, som Kronprins Frederik blev til Kong Frederik, så til trods for et tæt studieprogram har de oplevet både fyrværkeri fra Tivoli og en by i festtøjet.

- Folk har været utroligt åbne og parate til at dele viden med os, siger Jerimiah Chamberlin høfligt og Rachel Marrow supplerer, at selvom det måske har været lidt koldt, så har temperaturen i New Jersey, hvor Princeton ligger, vist ikke været spor bedre.

Redaktionen afsluttet: 02.04.2024