Om Nordic Humanities Center

For at håndtere presserende udfordringer såsom ulighed, krig, sundhed, kunstig intelligens eller klimakrisen søger vi ofte naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige eller teknologiske løsninger. Men indsigt i kultur, sprog, historie eller psykologi fra humaniora er centrale (men ofte oversete), ressourcer til at løse samfundsmæssige spørgsmål af betydning og opbygge en bedre fremtid for os alle. Vi har brug for en mere præcis forståelse af karakteren af de udfordringer, vi står over for, og deres historiske og kulturelle forudsætninger – og vi har brug for nye visioner for vores fremtidige sameksistens samt handlingsmodeller, der er baseret på den viden, der produceres inden for humaniora.

Nordic Humanities Center vil hvert år være vært for et nyt hold på seks seniorstipendiater fra SDU og KU, én international stipendiat og to juniorstipendiater på opfordring fra de to universiteter.
Ved at forene forskere fra to humanistiske fakulteter bringer centeret førende forskere sammen i et kollektivt, tværfagligt og kreativt forsøg på at tilbyde alternative perspektiver og potentielle løsninger på nogle af nutidens store udfordringer.

Udfordringer

De konkrete udfordringer og forskerhold vil blive udvalgt blandt de bedste ansøgninger fra seniorforskere på KU og SDU. Udfordringerne kan konkretiseres yderligere gennem et mere specifikt casestudie, men generelle temaer kunne f.eks. være:

• Bæredygtig fremtid – baseret på forståelse af byer, landskaber, infrastrukturer og natursyn
  • Digitalt drevet samfundsforandring – baseret på forståelse af sprog, kommunikation og interaktion mellem mennesker og maskiner
  • Konflikt, solidaritet og mangfoldighed – baseret på æstetik, kunst, film, design, arkitektur og litteratur
  • Lokal og global sammenhængskraft, uddannelse, ligestilling, nye familieformer – baseret på en nyfortolkning af kulturarv og historiske fortællinger

Både emnet og udfordringerne er globale, men i udforskningen af emnerne vil centerets forskere undersøge samspillet mellem et nordisk synspunkt og de større europæiske og globale perspektiver og samtidig afdække de historiske baggrunde for samtidens udfordringer. Centeret vil således synliggøre og mobilisere humanioras ressourcer til at udvikle nye forståelser, idéer og visioner, som har national, regional og global relevans.

Sidst opdateret: 23.04.2024