• 02.04.2024

På guidet tour i den nordiske velfærdsmodel

Gennem en uge har studerende fra Princeton besøgt danske ministre, græsrodsorganisationer og forskere. Hos Nordic Humanities Center tog professor Klaus Petersen dem på en guidet tour i historien bag den danske velfærdsmodel, og vi tog en snak med et par af de unge amerikanere.

• 14.03.2024

Nyt call til Nordic Humanities Center

Der er nu åbent for ansøgninger til næste forskningsprojekt på Nordic Humanities Center. Fastansatte akademiske medarbejdere på de humanistiske fakulteter på Københavns Universitet og Syddansk Universitet har mulighed for at søge. Projektperioden løber fra 1. februar 2025 til 31. januar 2026. Der søges 6 Senior Fellows og 2 Junior Fellows.

• 07.02.2024

Kom til officiel åbning af Nordic Humanities Center

Nordic Humanities Center er et nyt forskningscenter på Syddansk Universitet og Københavns Universitet, der bringer humanistiske perspektiver på større samfundsmæssige udfordringer. I centerets første år arbejder vi med forskningsprojektet: ”Legitimitet under Pres – Den Nordiske Models Fortid og Fremtid.”

• 01.02.2024

Første forskningshold på Nordic Humanities Center er sat

Norden og den nordiske samfundsmodel er i fokus, når forskere fra SDU og KU over det næste år samler ekspertisen i et fælles projekt. Med afsæt i historie og litteratur sætter de luppen på, hvordan den nordiske model kan stå distancen overfor de udfordringer, fremtiden byder på.

• 26.05.2023

Litteraturprofessor skal stå i spidsen for ambitiøst forskningscenter

SDU-professor Anders Engberg-Pedersen tiltræder som leder af ’Nordic Humanities Center for Challenge-Based Inquiry’ den 1. juni.

• 01.09.2022

Nyt nordisk humanistisk center skal skabe nye forståelser af verdens samfundsudfordringer

Ved hjælp af en donation fra Den A.P. Møllerske Støttefond etablerer Københavns Universitet og Syddansk Universitet et nyt forskningscenter – Nordic Humanities Center for Challenge-Based Inquiry. Centeret skal med afsæt i humanistiske discipliner bidrage med nuancering, perspektivering, nye forståelser og handlemuligheder i forhold til de helt store samfundsudfordringer som for eksempel klimakrisen og pandemier.