Forløbet handler om at programmere en VEX-robot til at køre i en cirkel ved hjælp af data om hjulenes dimensioner, omdrejningshastigheder og afstanden mellem hjulene.
Eleverne arbejder praktisk med at udvikle funktionsforskrifter og undersøge sammenhængen mellem radius, omkreds og hastighedsforhold. Samtidig opbygger de en teoretisk forståelse af, hvordan matematiske modeller kan anvendes til at beskrive og styre bevægelse. Gennem arbejdet trænes teknologisk innovation i en systematisk og iterativ produktudviklingsproces, hvor eleverne lærer at bruge matematisk modelleringskompetence i praksis og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Undervejs får de indsigt i robotprogrammering og erfaring med at opstille og anvende funktionsudtryk, hvilket giver dem forståelse for koblingen mellem geometri, hastighed og praktisk robotstyring.
Robotprogrammering – Udvikling af forskrifter
Målgruppe
Gymnasiet
Fag
- Matematik
Længde
6 moduler i matematik og teknologi
STEM
S: At anvende naturvidenskabelige principper for bevægelse og forstå, hvordan de beskriver robotkørsel.
T: At programmere og justere en VEX-robot ved hjælp af blokprogrammering i Robot Mesh.
E: At designe og afprøve forskellige køremønstre gennem en systematisk og iterativ proces.
M: At beregne radius og omkreds samt opstille og anvende funktionsforskrifter, der beskriver forholdet mellem hjulenes hastigheder og robotbaner.
Flere idéer
Forløbet kan udvides med forsøg, hvor eleverne tester deres beregninger ved at lade robotten køre på forskellige baner og sammenholde teori med praksis.